איפה טעינו? על הצורך בהכרה, מטרות עסקיות וחשיפה בפייסבוק

כולנו כמעט נמצאים שם - עם קבוצה, חשבון אישי או דף עסקי בפייסבוק. אבל האם הפוסטים שלנו עושים את העבודה? איפה אנחנו הולכים לאיבוד ולמה?

 

כמעט בכל יום עיון, קורס או הרצאה שלי זה קורה – אחת מהמשתתפות ניגשת אלי בשקט, בצד, ושואלת: אבל מה עושים עם החשיפה? כמה אני צריכה להיות נוכחת בפייסבוק?

זה כל כך נחמד לקבל עשרות לייקים בפייסבוק. זה עוד יותר נחמד לקבל מחמאות על התמונה או הטקסט שלנו. זה אפילו ממכר. אבל האם תאכלס זה עובד?

איפה עובר הקו הדק בין הצורך שלנו בהכרה, ובין המטרות העסקיות לשמן הקמנו בלוג, אתר או דף עסקי בפייסבוק? ולמה קל לנו כל כך ללכת לאיבוד בין אלה לאלה?

אני אתייחס כאן בעיקר ליצירת תוכן בפייסבוק, אולי רגע לפני שזה כבר לא יהיה רלוונטי לאור שינויי האלגוריתם התמידיים, הפוגעים (שוב) בעסקים הקטנים.

בואו נעשה סדר בפוסטים שלנו בפייסבוק

אז מה עושים? הנה 10 השלבים שלי:

  1. עושים סדר בראש. איזו נוכחות דיגיטלית יש לי? מה אני רוצה להשיג בזה? איפה כדאי להיות? וכד'. לפעמים בשלב הזה כדאי פשוט לצאת וללמוד – מהי נוכחות דיגיטלית? מהו שיווק דיגיטלי? מה ההבדל בין בלוג ובין דף בפייסבוק? וכד'. כדאי להבין שפייסבוק הוא רק כלי להפצת הבשורה שלנו, פלטפורמה (ואפשר להתווכח האם פלטפורמה טובה או לא, בייחוד לאור השינויים האחרונים) להפצה ויצירת תוכן, המאפשרת שיחה ודיון סביב תכנים. עם זאת, אני מאוד ממליצה לבעלי העסקים לא לשים את כל התוכן שלהם בפייסבוק.
  2. מגדירים מטרות ברורות. האם הקמת את דף הפייסבוק כדי לשווק את העסק? כדי להעלות נושא למודעות? כדי לעורר השראה? אני ממליצה לרשום את המטרות שלנו (כן, יכולות להיות כמה מטרות), ולבחון את הפוסטים שלנו לאור אותן מטרות. כשיש לנו מטרות ברורות אנחנו לא נותנים לעצמינו לעוף על הלייקים ומחמאות ה"מהממת" למיניהן יותר מדי, כי אנחנו מבינים שזה לא העניין פה.
  3. עושים רשימה של ערכים. הערכים שלנו הם עוגנים שאנחנו חוזרים אליהם שוב ושוב. הם אלו שיגרמו לנו לחשוב פעם או פעמיים האם לחשוף את הסיפור האישי שלנו, האם לפרסם את הפוסט הזה, האם מה שכתבנו תואם את מערכת הערכים שלנו?
  4. מתכננים מראש – אל תפחדו מאסטרטגיית תוכן. אפילו חצי שעה של תכנון מראש של הפוסטים החודשיים שלנו בפייסבוק יכולה לעשות הבדל גדול. כשאנחנו פועלים במסודר, אנחנו יותר ממוקדים במטרות שלנו, חוסכים זמן בהתנעה מחדש בכל פוסט, וכמובן פועלים בהלימה יותר גדולה לחזון העסקי שלנו. עוד על אסטרטגיית תוכן, כאן.
  5. נושמים פנימה את המחמאות. אנחנו בני אדם, ואנחנו זקוקים להן כמו אוויר לנשימה. גם ליהנות מהמחמאות צריך לדעת. יחד עם זאת, צריך להבין שלמרות שזה מאוד נחמד, לא בטוח שזה שייך למטרות שלנו, לערכים שלנו, להתנהלות העסקית שלנו. מומלץ לייצר שיח לא סביב מחמאות פשוטות ("מהממת" או "אלופה" לדוגמא). אלא סביב תגובות שמתייחסות לתוכן עצמו. חשוב להגיב לכל אחד, אפילו בתודה פשוטה. אבל שיח מקצועי? מומלץ למנף בחוכמה.

    זה הזמן לשבת ולבחון מה עבד ומה לא, ולמה?
  6. מודדים את התוצאות. פייסבוק מאפשרת לנו, בדפים עסקיים, ולאחרונה גם בקבוצות, לקבל פידבק על הפוסטים שלנו. שווה, לפחות אחת לחודש, לשבת ולבדוק – מהם התכנים המוצלחים, מי מהם ייצר יותר הקלקות וכניסות לבלוג שלנו? אילו תגובות יצרו הפוסטים שלנו? כך אנחנו בעצם לומדים לצאת מנקודת המבט המוגבלת שלנו, ולבדוק מה באמת עובד אצל הקוראים, החברים והלקוחות שלנו.
  7. בודקים האם עמדנו במטרות שלנו? לאור מדידת הפוסטים, כדאי לעצור רגע ולבדוק האם זה באמת הניב את התוצאה הרצויה? האם העלינו את הטראפיק בבלוג? האם הגיעו אלינו לקוחות? האם הצלחנו להעלות מודעות לנושא מסוים? כמובן שאת המטרות כדאי למדוד בראייה וחשיבה ארוכת טווח ולא לאחר שבוע.
  8. משפרים כל הזמן. מדידה היא נהדרת, אבל היא רק כלי לשיפור מתמיד. לאחר שביצענו בהצלחה את שלבים 6 ו 7, מומלץ להכניס את המסקנות לתוך אסטרטגיית התוכן הבאה שלנו. ראינו שפוסטים שיש בהם נימה אישית עובדים טוב יותר? נגדיל את המינון שלהם. ראינו שתמונות צבעוניות ומאורכות גורמות ליותר הקלקות לתוך הבלוג שלנו? קדימה לעבודה.
  9. מפיצים את התכנים שלנו, שתומכים במטרות שלנו. אחת הטעויות הכי גדולות של בעלי עסקים היא שהם חושבים שברגע שהם מניחים את התוכן בפייסבוק או בבלוג, הם עשו את שלהם. אבל אם יש לכם תוכן טוב, אתם צריכים לעבוד קשה (או לשלם, או שניהם) כדי שהתוכן הזה יגיע לכמה יותר אנשים.
  10. מתמידים. אחד הסודות של תוכן טוב הוא התמדה. כולם מבינים את זה בתיאוריה, ומעטים מצליחים ליישם. כן, תוכן טוב דורש זמן, השקעה, למידה מתמדת וטונות של התמדה. כמו כל הדברים הטובים שאני מכירה, ההשקעה משתלמת. כשאנחנו מתמידים אנחנו לא רק ממתגים את עצמינו כרציניים, אמינים ומתקדמים עם הזמן, אנחנו גם מחנכים את עצמינו לתהליכים ולא לתוצאות מהירות בן לילה. עוד על התמדה, כאן.
ולפעמים כדאי להניח רגע את הסלולרי או המחשב ולחשוב שוב על המטרות והערכים שלנו.

 

מוטרדים מהחשיפה האישית בפייסבוק? יש לי כמה מילים לומר על כך. הנה.

ועוד כמה תשובות לשאלות שמטרידות בעלי עסקים בקשר לנוכחות דיגיטלית.

מרגישים שעדיין יש לכם בלאגן בראש? אני יכולה לסדר לכם אותו בפגישת ייעוץ על קפה טוב. דברו איתי.

אשמח, כמו תמיד, לשמוע מה דעתכם ואיך אתם עושים לעצמכם סדר בפייסבוק?

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)