תקוות גדולות – כל מה שאתם חושבים שצריך לקרות כשאתם כותבים, ולא קורה.

כל הציפיות, התקוות והאכזבות מכתיבה און ליין. איפה אתם, והעסק שלכם, בסיפור הזה?

או – הציפיות הלא ריאליות מכתיבה און ליין ובלוג עסקי.

  • אבל יש לי דף עסקי בפייסבוק. זה מצוין, אבל זה לא מספיק. כידוע – הדף העסקי לא באמת שייך לך. הוא שייך לפייסבוק, וכפוף לשינויי האלגוריתמים התמידיים, ועלול חלילה להימחק יום אחד רק כי לפייסבוק נמאס. כשאנחנו כותבים תכנים שאמורים לקדם את העסק שלנו, כדאי שנשקיע גם מחשבה (וזמן, וכסף כמובן) במציאת האכסניה הנכונה לתכנים האלה. אני ממליצה על בית ששייך לכם, ולא כפוף לשום פורטל, מדיה חברתית או גחמה עכשווית. במילים אחרות – על בלוג עסקי שהוא רק שלכם.
  • הקמתי בלוג! איפה הקוראים? אוהו, כל כך הרבה אנשים מצפים להצלחה בן לילה. הם שוכחים שגם הצלחות בן לילה, רובן התחילו מלילות רבים של הכנות, מעבודה ממושכת מאחורי הקלעים, ומחזרות אינספור על 15 דקות התהילה. על מנת שקוראים יבואו, ויישארו, עלינו להתמיד בכתיבת הבלוג, להפיץ את התכנים שבו, ולהתאזר בסבלנות. מדי יום מתפרסמים בעולם מעל 2 מיליון פוסטים. אנחנו לא יכולים לצפות שברגע שפוסט שלנו מפורסם, גוגל ופייסבוק יעברו לדום, ואיתם הקוראים.
ישבתי, כתבתי, השקעתי. איפה הקוראים?
  • אני מחכה למוזה. בעלי עסקים רבים כותבים רק כשיש מוזה, או רק כשיש זמן, שזה כמובן אף פעם כמעט. כי למי יש זמן או מוזה לכתוב כשצריך לנהל עסק? אם לא תכניסו את הכתיבה ללו"ז שלכם, לטבלת המשימות הקשורות לשיווק וניהול העסק, היא כנראה לא תקרה. לי נותר רק לצטט גדולים ממני כמו צ'ייקובסקי, סטיבן קינג ופרויד, שטענו שהמוזה מגיעה כשאנחנו יוצאים לחפש אותה, או במילים אחרות- כשאנחנו מתיישבים יום יום לכתוב. איך להכניס את הכתיבה ליום יום? כאן.
  • אני רק אניח את זה כאן. נתקלתי בבעלי עסקים ואפילו חברות ומותגים שיש להם תכנים נהדרים ומושקעים בבלוג, אבל הם לא מפיצים אותם כמו שצריך. פוסט טוב שלא הופץ כהלכה הוא בזבוז (או כמו שאבא שלי נוהג לומר – כמו חתונה בלי תזמורת)! מצד אחד אנחנו לא יכולים לצפות שאנשים יגיעו אליו כל הזמן "לבד" (או באמצעות קידום אורגני בגוגל בלבד), ומצד שני לא תמיד אנחנו מבינים מה התוכן יכול לעשות עבורינו. חברה שעוסקת במכירת מוצרים, משתמשת במדיה חברתית רק כדי למכור. ומי אוהב שכל הזמן מוכרים לו? אילו היא היתה משתמשת בתכנים הנמצאים ממילא בבלוג שלה, היא היתה יכולה לפתח שיחה חיובית סביב החברה ומוצריה, לפתח מערכת יחסים עם לקוחות פוטנציאליים וקיימים, ולתת ערך תמידי. זו המשמעות של שיווק באמצעות תוכן, ולכן השיטה הזו עובדת בטווח הארוך – היא מבוססת על ערך ומערכת יחסים ולא רק על מכירה קרה.
כתבתי, שמתי הכל בבלוג. עכשיו נותר לי לחכות להמוני הקוראים… האמנם?
  • כתבתי, זה לא עובד. בעלי עסקים מוכנים להתנסות כמעט בכל דבר שיביא להם לקוחות, ולכן כשהם שומעים על בלוג או על שיווק באמצעות תוכן, הם מתישבים לכתוב. אבל פעמים רבות הם עושים את זה ללא מחשבת תחילה, ללא מטרה מוגדרת, וללא הבנה מלאה של הגישה. ואז כמובן זונחים את זה ברגע הראשון כי "זה לא עובד". שיווק באמצעות תוכן, ובמיוחד בלוג עסקי, הן אסטרטגיות ארוכות טווח. התוצאות לא מגיעות בן לילה. עוד פוסט ועוד תוכן איכותי שנותן ערך – כך מחזקים קשר עם לקוחות קיימים ופוטנציאליים. כך בונים מערכת יחסים שעשויה להוביל, בסופו של דבר, לתוצאה המיוחלת. אבל זה לוקח זמן. מניסיוני, זה משתלם!
  • נשקיע בזה קצת זמן, מה כבר יכול לקרות? בלוג עסקי הוא אסטרטגיה שיווקית וכלי לכל דבר – צריך להשקיע בו! הוא לא גדל מעצמו. השקעה פירושה לא רק לשבת ולכתוב, אלא גם לקרוא ולהתעדכן במגמות והטרנדים בתחום, לענות לשאלות של הקוראים, לייצר מעורבות וכמובן להפיץ את התכנים כמו שצריך.
  • עשיתי סדנת פייסבוק לפני שנתיים. מה שפייסבוק הייתה לפני שנתיים רחוק מאוד ממה שהיא היום. בעלי עסקים משתתפים בקורסים, הולכים להרצאות, קוראים מאמרים. אבל לפעמים (גם אני נפלתי בפח הפייסבוק הזה, האמינו לי) אנחנו לא מתקדמים מעבר לזה. שמענו הרצאה אחת של שעה על מכירות והנה אנחנו חושבים שאנחנו יודעים איך למכור. הלוואי וזה היה כל כך פשוט. הידע הוא בלתי נגמר, האלגוריתמים משתנים מדי יום, והטרנדים בתחום שלנו לא מפסיקים להפתיע. מי שרוצה להשתמש בתוכן כדי לקדם את העסק שלו חייב להתפתח, ללמוד ולהתקדם כל הזמן.
נותנים לי בחינם סדנא, הרצאה או בלוג? לקחתי!
  • אם זה חינם, אני שם. הרצאות חינם, קורסי און ליין, כנסים בעלות אפסית. כל אלו יש בשפע. לפני שאתם עטים על כל פיסת מידע חינמית, כדאי לחשוב האם זה באמת מה שהעסק שלכם צריך? האם הידע שיועבר שם שיווקי או ישים לעסק שלך? בסופו של דבר, מניסיוני, מוצרים ממש זולים או חינמיים נועדו למשוך לקוחות, ולכן הם עוסקים פעמים רבות בשיווק של מוצר או שירות יקר. גם לגבי בלוג זה נכון- הבלוגים, המדיה החברתית או הפורטלים המציעים פלטפורמות חינמיות לוקחות בחשבון שיצא להן משהו מהצטרפותכם. שווה לבדוק מה והאם זה באמת נכון לעסק שלכם.
  • נותנים לי במה? אני עליה. בעלי עסקים רבים מחליטים שאם יש להם במה, הם יעלו עליה וידברו. על עצמם. אבל הקוראים לא באמת רוצים לקרוא על אחרים, אלא אם יוצא להם מזה משהו. ולכן חשוב להתחבר לקוראים ולתת להם ערך תמידי. הקשבה, חיבור ואמפטיה. זו הדרך היחידה שאני מכירה לבסס מערכת יחסים הדדית לטווח ארוך. זה נכון לחיים וזה נכון לבלוגים עסקיים. אף אחד לא יבוא לקרוא עליכם אם תדברו רק על עצמיכם מבלי לתת ערך.

מקווה שעוד לא התייאשתם מהכתיבה בעקבות הרשימה הזו. אבל אם אתם מבינים את הסעיפים, אתם לגמרי מוכנים לשיווק באמצעות תוכן. אם אתם כבר שם – סבלנות והתמדה הן מילות המפתח. בהצלחה!

אשמח לשמוע מה דעתכם. האם היו לכם תקוות גדולות מהכתיבה? האם הן התנפצו? 

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)