חיפוש

טעויות בכתיבה עסקית און ליין

מהן הטעויות הנפוצות של עסקים בכתיבה און ליין? ומה אפשר ללמוד מהן?

 

אני עוקבת אחרי בלוגים, מאמרים ופוסטים במדיות חברתיות של עסקים מכל מיני סוגים. קטנים, גדולים, בינוניים, זעירים וכאלה שרק השם שלהם אומר הכל.

חלק מהכתוב מקסים, חלק מרגיז, חלק מרחיק אותי רגשית מהמותג, ואילו חלק מדליק לי את כל הצ'אקרות ועושה לי חשק. למה זה קורה? מתי זה עובד?

הפעם החלטתי לבחון דווקא את אלו שהצליחו לעצבן, להרחיק ולגרום לי לתהות האם העסק שמע דבר או שניים על שיווק, כתיבה או נתינת ערך?

טעויות הבלוגינג העסקי

הנה 10 טעויות בסיסיות בכתיבה און ליין של עסקים, בבלוגים ובפייסבוק:

  1. הם משתמשים בשפה מקצועית. כשאנחנו כותבים למישהו, ורוצים שהוא יבין ויתחבר, אנחנו חייבים לדבר אליו בשפה שלו. וזה אומר ללא שפה מקצועית, ללא ז'רגון. יש עדיין כנראה אנשים שחושבים שדיבור בשפה של דוח הביטוח האחרון מעידה על רמה גבוהה. תצאו מזה, זה לא עובד ולא עובר. היום, במיוחד באון ליין, אנשים מצפים למצוא מידע פשוט וברור, אחרת הם יוכיחו לנו שמשך הזמן שהם מבלים עם הטקסט שלנו הוא אפילו פחות מה 8 שניות הידועות לשמצה. אם לומר זאת בפשטות – אף אחד עדיין לא התלונן שהטקסט היה פשוט להבנה. וזה מוביל אותנו לנקודה הבאה.
  2. הם לא שמים את הקורא/לקוח במרכז. עם כל הכבוד, אנחנו, בעלי העסקים, לא מעניינים אף אחד. קוראים יגיעו אל התוכן שלנו כי יוצא להם משהו מזה. אם ניתן להם ערך, הם ימשיכו לבוא וירגישו רגשות חיוביים יותר כלפינו. ערך יכול להיות ידע, השראה, התרגשות, הזדהות ועוד.
  3. הם כל הזמן מוכרים משהו. לצערי, אני נתקלת בזה יותר מדי, בעיקר במדיה החברתית. פוסט אחר פוסט בדף העסקי מוביל לרכישה. התגובות מתחת לא ממש חיוביות, ומה הפלא? מי רוצה שימכרו לו כל הזמן? מצד אחד, מנהלי שיווק מקבלים תקציב כדי לפרסם במדיות האלה, והם צריכים להראות שהתקציב מוביל לרכישות. מצד שני, בטווח הארוך, מדובר בנזק תדמיתי, כי לקוחות שעוקבים אחרי מותגים או עסקים, מהר מאוד מאבדים עניין ואפילו גרוע מכך – מתחילים שיחה שלילית על המותג. בפעם הבאה שהם יתקלו בחנות, מוצר או פרסום של העסק – הם יעברו הלאה במקרה הטוב, או ירגישו סלידה במקרה הרע.
  4. הם רוצים להיות מיוחדים, אבל עושים בדיוק מה שכולם עושים. כמה פעמים אפשר לראות עוד וידאו תדמיתי, עוד ניוזלטר עם משפט שאלה, עוד דף נחיתה שנראה בדיוק כמו זה שראיתם אתמול? זה נכון שרבים מהעסקים נשענים על מה שעובד לאחרים, אבל בתור צרכנים, אנחנו מתעייפים מהר מאוד מלראות אותם מסרים. חברה אמרה לי פעם שחשוב לה להרגיש "שייכת" לקהילה של מומחים כמוה, ולכן חשוב לה לקבל כלים שעובדים לאחרים. יש בזה משהו. ועדיין, אם חשוב לכם להראות ולהרגיש מיוחדים, זה חייב לבוא לידי ביטוי גם במה שאתם עושים.
  5. הם לא כנים. מבחינתי, חברה שאומרת "שיחתכם חשובה לנו" ואז נותנת לכם להמתין חצי שעה על הקו, אומרת משהו אחד, אבל עושה משהו אחר. מכירים את הביטוי – walk the talk? מי שכותב למשל "אנחנו" כשמדובר בעסק של אדם אחד, מאבד את האותנטיות שלו. ומי רוצה לקנות מעסקים שאינם אומרים את האמת? זיוף מריחים מקילומטרים, כן, גם כשהוא אונליין.
  6. הם לא מקדמים את התוכן בעל הערך, אלא דווקא את זה המכירתי. לא מעט עסקים שיש להם בלוגים, ובהם תוכן בעל ערך, מקדמים בפייסבוק דווקא את המוצרים. חבל. הם היו יכולים לייצר שיחה חיובית ותדמית הרבה יותר נעימה אילו היו בוחרים לגוון קצת.
  7. הם לא עקביים. פה ושם מאמר, כאן פוסט, ואז לאחר חודשים עוד אחד. יצירת תוכן איכותי ובעל ערך אמורה להיות חלק מהאסטרטגיה השיווקית ארוכת הטווח. זה לא זבנג וגמרנו. התמדה היא מילת מפתח.
  8. הם מצפים לתוצאות מהירות. זה לא שגוגל חיכה שנים ונשם לרווחה ברגע שפתחתם בלוג! נדרשים פה ותק, התמדה, עקביות והבנה של הקוראים. קחו נשימה ארוכה – מדובר בריצה למרחקים ארוכים. אבל היא משתלמת!
  9. הם לא מפתחים דיאלוג עם הקוראים. לא תמיד יש מקום לתגובות, לא תמיד מתייחסים אליהן. וכן, אתם אמורים להתייחס לכל התגובות! זה יעודד אחרים להגיב, זה יתן להם תחושה אישית. מי לא רוצה יחס? מה גם שתגובות קוראים מספקות לנו המון מידע חשוב. מדובר בפידבק תמידי על איך שלקוחות תופסים את העסק שלנו, את התוכן וכד'. מתוך תגובות הקוראים ניתן גם למצוא המון רעיונות לפוסטים נוספים.
  10. הם לא עוקבים אחרי מדדים ומנסים להשתפר כל הזמן. זה לא רק אנליטיקס, זה גם התגובות של הקוראים, הטרנדים החדשים, האלגוריתמים שעובדים או לא עובדים בגוגל, הנראות במדיה החברתית. נכון, מדובר בהמון עניינים טכניים בלתי מעניינים בעליל, אבל הם נותנים לנו ביקורת ואינדיקציה על מה שאנחנו עושים, ואם אנחנו רוצים להשתפר, כדאי שנלמד להתיידד איתם.

אז אילו טעויות אתם עושים? באילו אתם נתקלים וזה מוציא אתכם מדעתכם? אשמח לשמוע.

רוצים להמנע מטעויות? דברו איתי ואעזור לכם להקים או לתחזק את הבלוג הכי טוב של העסק שלכם.

 

4 תגובות

  1. תודה גיל! בהחלט חומר למחשבה.
    את ללא ספק נמצאית בקטגוריה של walk the talk!
    כיף לקרוא את הפוסטים שלך שכתובים בצורה עניינית, פשוטה ומעוררת מחשבה. וכל זה באופן עקבי.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)