חיפוש

10 הטיפים המנצחים שלי לכתיבת תוכן עבור העסק שלכם, גם אם אתם לא אוהבים לכתוב.

הטיפים שלי לבעלי עסקים שרוצים להתחיל לכתוב ולא יודעים איך
לא אוהבים לכתוב? זה לא תירוץ. יש לי כמה טיפים עבורכם

 

כבר הבנו מזמן שהכתיבה און ליין היא השגרירה של העסק שלנו. זה לא ממש משנה אם מדובר במדיות החברתיות, בבלוג עסקי, בדפי נחיתה או בניוזלטר ללקוחות שלנו.

בכל פעם שאני מעבירה הרצאה על כתיבה או על בלוגים עסקיים, אני נתקלת לפחות בבעל עסק אחד שמכריז שהוא לא אוהב או לא יודע לכתוב.

אז נכון, היום התוכן הוא לא רק כתוב. הטרנד של הווידאו כנראה כאן להישאר, ויש כל מיני אמצעים ויזואליים שבאמצעותם אפשר להעביר מסרים – צילומים, איורים, קומיקס, אינפוגרפיקה, ועוד. אבל הכתיבה – כבודה במקומה מונח. רוב בעלי העסקים עדיין צריכים לכתוב היום – אפילו אם מדובר בתסריט לסרטון הוידאו או בשורת המחץ לפייסבוק.

אז מה עושים כדי להתחיל לכתוב ולשווק את העסק שלנו?

 

שיטת השיווק באמצעות תוכן גרמה לכך שיותר ויותר בעלי עסקים מייצרים תוכן. אז אם אתם עדיין לא שם, הגיע הזמן שתצטרפו. הנה 10 הטיפים המנצחים שלי לכתיבה שעובדת, גם עבור מי שלא משתגע על קופירייטינג:

  1. צאו מעצמכם. הכתיבה עבור העסק שלכם לא נועדה לדבר עליכם. עברו ללקוחות ולקוראים שלכם. מדובר בסוויצ' הכי חשוב והכי ראשוני שבעל עסק חייב לעשות – אנשים לא יבואו לצרוך את התוכן שלכם אם תדברו על עצמיכם, אלא אם מדובר באמא שלכם או בחבר הכי טוב. אנשים יבואו לקרוא אם תתנו להם ערך. איך מייצרים תוכן בעל ערך ללקוחות שלכם? כאן. חשבו תמיד כשאתם כותבים – מה יוצא לקורא שלכם מהתוכן. העצימו אותו.
  2. אפיינו לקוח/קורא אידיאלי. כשאנחנו יודעים למי אנחנו כותבים ומה מאפיין אותו, אנחנו כותבים בצורה הרבה יותר אישית, והרבה יותר אפקטיבית. חישבו איך הייתם מלמדים משהו שקשור לעסק שלכם בכיתה מול 100 אנשים שאינכם מכירים, או מול חברה טובה בבית קפה. הכתיבה שלכם אמורה להיות אישית ונגישה ולכן להישמע לקוראת כאילו היא זו שיושבת מולכם בבית הקפה. היא אמורה להבין מה שיש לכם לומר. אפיון הקורא האידיאלי מחבר אתכם אליו רגשית, ויתן לכם טונות של רעיונות לכתיבה – כל צורך שאתם מזהים אצל קורא אידיאלי (וזה לא משנה אם הוא אדם אמיתי שאתם מכירים, לקוח קיים ואהוב, או דמות שהמצאתם מכף רגל ועד ראש) – יכול לקבל מענה בפוסט משלכם. עוד על אפיון הקורא האידיאלי, כאן.
  3. הסתכלו על הכתיבה כתהליך ולא כתוצאה. החיים, וגם השיווק, הם לא זבנג וגמרנו. שימוש בשיווק באמצעות תוכן היא גישה ארוכת טווח, שנבנית בכל פעם שאתם מייצרים תוכן. כל פוסט בבלוג, בפייסבוק, כל ניוזלטר שיש בהם ערך מייצרים קשרים ומערכות יחסים עם לקוחות קיימים ופוטנציאלים. צעד אחר צעד אתם ממצבים את עצמיכם כאוטוריטות בתחומכם, כמי שיש להם מה לתת לקוראים. מי שמחפש תוצאות מהירות בעקבות פוסט אחד בדף העסקי בפייסבוק, כנראה יתאכזב. מי שחושבת שגוגל מחכה בקוצר לרוח ליום שבו היא סוף סוף תכתוב את הפוסט הראשון בבלוג שלה, חיה בלה לה לנד. מדובר בריצה למרחקים ארוכים, אבל צריך להתחיל אותה, ורצוי שכמה שיותר מוקדם.
  4. אל תמכרו, תספרו. כולנו אוהבים לקנות, אבל אף אחד מאיתנו לא אוהב שמוכרים לו, נכון? שיטת השיווק באמצעות תוכן היא המענה המושלם. הרעיון הוא לתת תוכן בעל ערך שמתאים ללקוחות שלנו, על מנת לחבר אותם רגשית. ברור לכל הצדדים המעורבים שהמטרה הסופית היא אכן כלכלית, אבל הדרך לשם רצופה ערך וקשר רגשי. מי אמר שאי אפשר ליהנות מהדרך? תנו לקהל שלכם סיפורים מעניינים, מדריכים שימושיים, השראה או ידע חשוב, ומבלי למכור דבר, תצליחו לבנות מערכת יחסים איתם. כך יש יותר סיכוי שכשהם יצטרכו מוצר או שירות, הם יזכרו שפעם, בפוסט ההוא, נתתם להם ערך, והם יחזרו אליכם.
  5. תכתבו מלוכלך, תערכו נקי. אחד האויבים הכי גדולים של הכתיבה און ליין הוא הפרפקציוניזם. למעשה, מדובר בדחיינות מהסוג המתוחכם ביותר. בעלי עסקים רבים לא כותבים כי הם אף פעם לא מרוצים מהתוצאה. כך הם מבזבזים חודשים יקרים ולא מייצרים תוכן בכלל. הפתרון שלי הוא להשתחרר! כתבו את הפוסט שלכם בצורה הכי חופשית, מבלי לחשוב יותר מדי, פשוט הוציאו הכל. זה השלב הכי כיפי, אגב. לאחר מכן, תנו לטקסט לנוח (אני משתדלת לתת לפוסטים שלי יום מנוחה לפחות, אבל במקרה שיש לכם דד ליין, גם כמה דקות של התאווררות מהכתיבה תעשה את העבודה). חזרו אליו ואז תערכו אותו כמו שצריך: תמחקו את המיותר, סגננו את הכתוב, התאימו כותרת, ודאגו למראה מושך. עוד על עריכת פוסטים, כאן.
    סטיבן קינג אמר “Write with the door closed, rewrite with the door open"

     

  6. סוף מעשה במחשבה תחילה. שייקספיר אמר זאת, ומי אנחנו שנתווכח? "סיפור מסופר בדרך הטובה ביותר, כאשר הוא מתוכנן כראוי". ובכן, אותו הדבר נכון לכל פוסט שתכתבו. אם המטרה שלו תהיה ידועה לכם מראש, הוא יעבוד טוב יותר. קחו דקה או שתיים להבהיר לעצמכם מהי מטרת הכתוב, ומהו המסר אותו אתם רוצים להעביר.
  7. עבדו במרוכז וחכם – בנו אסטרטגיית תוכן. אסטרטגיית תוכן גורמת לכם לעבוד בצורה הרבה יותר יעילה, מרוכזת וחכמה – ולהתנהל ברצינות תוך מטרות ברורות מראש. מסתבר שהיא גם חוסכת זמן. אם תשבו אחת לחודש ותתכננו במרוכז את כל הפוסטים בדף העסקי שלכם, במשך החודש תצטרכו רק להעתיק ולהדביק ולא לשבור את הראש בכל פעם מחדש. האסטרטגיה תתן לכם גם את העקביות וההמשכיות. איך בונים אסטרטגיית תוכן? כאן.
  8. צאו וחפשו רעיונות לכתיבה, אל תחכו שהם יפלו עליכם מהשמיים. הם לא. שבו ותכתבו, תייצרו רעיונות, תעבדו כדי לזמן אותם אליכם, אבל אל תשבו בחיבוק ידיים ותחכו למוזה. מניסיוני, היא מגיעה כשאנחנו ערוכים לכבודה. ואנחנו מתכוננים לפגישה איתה ע"י עבודה ואימון. עוד על חיפוש רעיונות, כאן. סטיבן קינג, בספרו הנפלא "על הכתיבה", מתאר את המוזה כבחור קשוח עם סיגר. כדי שהוא יגיע אליכם אתם חייבים לתת לו להבין איפה אתם נמצאים כל יום, כשאתם כותבים. הוא יגיע כשאתם תתמידו.
  9. התאמנו כמה שיותר. הכתיבה, כמו כל מיומנות אחרת, משתפרת ככל שאתם כותבים יותר ויותר. אל תצפו לכתוב את הפוסט הכי מבריק שיש אם מעולם לא כתבתם. התחילו עכשיו, גלו לאט לאט מה עובד עבורכם ומה עבור הקוראים שלכם, ועם הזמן תראו שהכתיבה נעשית זורמת יותר, קלה יותר עבורכם, מדויקת יותר עבור הקוראים. רוצים להיות מומחים בכתיבה? מכירים את חוק 10,000 השעות המפורסם? שבו ותכתבו. ושוב נחזור לסטיבן קינג שאמר שמי שרוצה לכתוב צריך לעשות שני דברים – לקרוא הרבה ולכתוב הרבה.
  10. אחרון חביב וחשוב מאוד – אל תשוו את עצמכם לאחרים. אתם לא תכתבו כמו אחרים. אתם אמורים לכתוב בתחום שאתם מבינים בו, להציג את האישיות שלכם, ולדבר אל הקהל הספציפי שלכם. לכן כל נסיון לחקות אחרים הוא מיותר, והוא גם עושה לנו כל כך לא טוב. הישארו אותנטיים, זה מה שיש לכם לתת לעולם. הישארו אתם. עוד על כתיבה אותנטית, כאן.

אז מה אתם אומרים? מתחילים לכתוב?

יש לכם טיפים משלכם? ספרו לי.

עוד כמה טיפים כדי להפסיק לפחד מהכתיבה ולהתחיל לעסוק בה, כאן.

ועוד טיפים כדי להוריד את הכתיבה און ליין לקרקע, פה.

ואם עדיין נראה לכם קשה, ואתם זקוקים להדרכה, אוזן קשבת או מישהי שתחזיק לכם את היד כשאתם לוחצים על כפתור ה"פרסם", אני פה.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)