חיפוש

נכס דיגיטלי – מה זה ולמה אני צריכה את זה?

כל עסק צריך היום נוכחות דיגיטלית. אבל מה זה אומר? איפה צריך להיות? מה ההבדל בין הנכסים? מי מהם שייך לנו, ולמה זה כל כך חשוב? מדריך מרגיע במיוחד לעסק שעושה את צעדיו הראשונים בעולם הדיגיטלי.

מדריך מרגיע לעסק המתחיל את דרכו בעולם הדיגיטלי

מדוע אנחנו זקוקים לנוכחות דיגיטלית?

פעם, כשהעולם עוד היה אנלוגי ואנושי קצת יותר, נעזרנו בשכנים, מכרים וכמובן הקרובים לנו, כדי למצוא שירותים ומוצרים מומלצים. אבל הימים בהם ירדנו קומה או שתיים רק כדי לשאול את השכנה על הקייטנה המומלצת לילדים, עברו מזמן מן העולם. גם אם אנחנו סומכים על השכנה ההיא, רוב הסיכויים שנשלח לה וואטסאפ.

כנראה ששוב, כמו רוב הצרכנים, נחפש מידע על מוצרים ושירותים בסלולרי, או אם ממש בא לנו להשקיע, נפתח את המחשב. אולי אפילו נשאל בפייסבוק את חוכמת ההמונים.

אם הצרכנים מחפשים מוצרים ושירותים און ליין, הרי שכל עסק שרוצה שימצאו אותו (ויש מי שלא?), צריך להיות שם כשאנשים מחפשים עסקים כמותו. ככל שהנוכחות הדיגיטלית שלנו טובה יותר, יש יותר סיכוי שימצאו אותנו.

איפה כדאי שתהיה לנו נוכחות דיגיטלית?

מהם סוגי הנוכחות הדיגיטלית הקיימים?

רוב הצרכנים מחפשים שירותים ומוצרים בשני מקומות עיקריים: מדיה חברתית ומנועי חיפוש. ואם להיות יותר ספציפיים – רוב הסיכויים שאלו יהיו פייסבוק וגוגל. ואם זה המצב, הרי שכדאי לעסקים שתהיה להם נוכחות בשתי הפלטפורמות הללו, לפחות. מה זה אומר?

נתחיל עם מדיה חברתית – נוכחות עסקית במדיה חברתית פירושה דף עסקי ובו מידע על העסק. כמובן שזה לא מספיק, כי אם אנחנו רוצים שימצאו אותנו, אנחנו צריכים לגרום לדף שלנו להיות פעיל ולמשוך אליו לקוחות. את זה עושים באמצעות תוכן. ככל שהתוכן שתשימו בדף העסקי שלכם עונה על בעיות או צרכים אמיתיים של לקוחות פוטנציאליים, כך יש יותר סיכוי שהם יגיעו אליכם.

ונמשיך עם גוגל – איך גורמים לצרכנים למצוא אתכם כשהם מחפשים במנוע החיפוש מידע או נתונים על התחום שלכם? שוב, באמצעות תוכן. אותו התוכן רצוי שיקבל בית ראוי. והבית הראוי ביותר הוא אתר או בלוג (ורצוי כמובן שניים במחיר אחד – כלומר אתר ובו בלוג) של העסק שלכם ובו התוכן האיכותי וכל המידע שצריך כדי להכיר אתכם ולהבין עד כמה העסק שלכם יכול לעשות טוב ללקוחות.

תוכן יכול להופיע גם בנכסים דיגיטליים נוספים – אתרי תוכן, פורטלים משותפים, בלוגים של אחרים, ועוד.

בגדול, ככל שיש לכם יותר תוכן ביותר מקומות, בהנחה שהוא תוכן בעל ערך, כך גדל הסיכוי שימצאו אתכם.

נכס משלנו? הכי שווה

נכסים דיגיטליים ששייכים לנו וכאלה שלא

חשוב להבין שלא כל הנכסים הדיגיטליים שבהם יש לנו נוכחות הם בעלי מעמד שווה.

במעמד הגבוה ביותר נמצא האתר שלנו, או הבלוג. הוא שייך לנו לגמרי ולכן נחשב לנכס של העסק לכל דבר. התוכן הנמצא בו משרת אותנו, ושייך לנו עפ"י חוק. יש לנו חופש בחירה מלא לגבי האתר שלנו – מה יהיה בו, איך הוא ייראה, איך נציג את עצמינו, ומהם התכנים שנבחר לשים בו, ומתי. כמו כן, נוכל לבחור איפה להפיץ אותו.

חלק מהאתר שלנו יכולה להיות רשימת תפוצה – אוסף של נתונים על לקוחות פוטנציאליים וקיימים (שנאסף באופן חוקי ובהסכמה מלאה שלהם, כמובן. אל תסתבכו עם העניין הזה, בטח לא עכשיו כשתקנות ה GDPR נכנסו לתוקף באירופה). רשימת תפוצה היא כלי חזק לשיווק העסק שלנו, והיא שייכת לנו. כדאי מאוד לטפח אותה. כשאנחנו בונים אתר או בלוג, כדאי להכניס אפשרות לאיסוף כתובות מייל ולהתחיל לבנות את רשימת התפוצה שלנו.

במעמד נמוך יותר, נמצאת הנוכחות הדיגיטלית בנכסים שאינם שייכים לנו. נוכחות במדיה החברתית, כרטיס עסק בגוגל, קבוצות או קהילות שונות או פורומים, וכד'. הפלטפורמות הללו אינן שייכות לנו, ולכן אין לנו שליטה מלאה על מה שקורה בהן – לא על העיצוב, לא על האלגוריתמים המשתנים תדיר, ולא על האפשרות המפחידה אך קיימת, שיום אחד כל התוכן שלנו ייעלם או פשוט לא יקבל את הבמה הראויה לו.

כל הפלטפורמות החינמיות שבהן ניתן לבסס נוכחות, גם משתמשות בנתונים שלנו. או כמו שאומרים בדיגיטל "אם אתה לא משלם על המוצר, אתה המוצר". חשוב להבין זאת לפני שמוסרים את כל המידע. אלו חלק מכללי המשחק. רוצים לדעת עוד על מה הפלטפורמות יודעות על מי שנמצא בהן? מוזמנים לקרוא על הניסוי שעשיתי ובו הורדתי את כל הנתונים שפייסבוק אספה עלי במהלך השנים.

איך כל הנכסים האלו עובדים יחד?

איך כל הנכסים שלנו עובדים יחד? ולמה זה חשוב?

לאחר שהבנו שלכל נוכחות דיגיטלית יש מעמד אחר, חשוב להבין איך הן עובדות יחד, ומה רצוי שיהיה בכל אחת מהן.

נתחיל במה שמשותף לכל הפלטפורמות, או הנכסים – חשוב שיופיעו בהם נתונים בסיסיים על העסק שלנו – מה שמו, איפה הוא נמצא, איך אפשר להגיע אליו, וכל פרטי הקשר (מה שנקרא בשפה המקצועית – NAP – Name, Address, Phone). כמובן שרצוי לכלול גם מייל, או דרכי התקשרות נוספות (למשל כפתור מסנג'ר בדפי פייסבוק). חשוב לא פחות – הסבר על מה העסק שלנו נותן ללקוחות – אילו מוצרים ושירותים אנחנו מספקים.

באתר שלנו, או בבלוג, רצוי שיופיעו בנוסף תכנים הקשורים לעסק שלנו – הידע שלנו, השירותים והמוצרים בפירוט. התוכן האיכותי באמת, רצוי שיקבל את הבמה הכי ראויה שיש, והיא כמובן הנכס הדיגיטלי בעל המעמד הגבוה ביותר- האתר שלנו. לשם נרצה להביא את הקוראים או הלקוחות הפוטנציאליים, ושם נרצה לעורר את מעורבותם – שיקראו עלינו, שישאירו שם, טלפון או מייל, שילמדו מאיתנו משהו, ובעיקר – שיתחברו אלינו רגשית באמצעות התוכן שלנו.

במדיה החברתית, נרצה למשוך את כל אותם הלקוחות הפוטנציאליים. איך? באמצעות יצירת מודעות לעסק שלנו ולכל הטוב שהוא יכול להביא לעולם. התכנים האיכותיים שלנו, הסיפורים האישיים הנוגעים ללב, ההצלחות של הלקוחות שלנו, וכמובן הידע שיש לנו להציע.

אם באמצעות המדיה החברתית הצלחנו להגיע לקוראים או לקוחות שלא הכירו אותנו, הרי שהמטרה היא שהם יגיעו בסופו של דבר אל האתר שלנו, ושם ימצאו כל מה שהם צריכים, כולל חיבור רגשי. אם הם גם ישאירו תגובה, מייל או טלפון, הרי שהרווחנו לקוח פוטנציאלי.

קראתי. הבנתי. מה השלב הבא?

אז מה עושים עכשיו?

אם אין לכם עדיין נוכחות דיגיטלית כלשהי, הנה מה שאתם צריכים לעשות:

  • להתחיל לברר על הקמת אתר. רצוי שפלטפורמה ידידותית למשתמש, כדי שתוכלו לתפעל ולנהל אותה בעצמכם, או לפחות לדעת איך להוסיף תוכן.
  • לפתוח כרטיס עסק בגוגל – ובו פרטים על העסק שלכם. עושים זאת כאן. והנה מאמר מצוין על איך עושים זאת נכון.
  • לבדוק מהי המדיה החברתית המתאימה לכם. איך בודקים? שואלים 3 שאלות עיקריות:
    • איפה נמצאים הלקוחות שלכם? אם קהל היעד שלכם הוא ילדים בני 13, כנראה שפייסבוק היא לא הפלטפורמה המתאימה. אבל אם האמהות לאותם ילדים הן קהל היעד, יש כבר יותר סיכוי שפייסבוק היא מקום ראוי.
    • מה מתאים לתחום שלכם – האם הוא ויזואלי מאוד? האם רציני ומעונב? האם מילולי במיוחד?
    • איפה נוח לכם להסתובב? לכל מדיה חברתית יש את השפה שלה. לא יודעים מה אומר האשטאג (#)? אולי כדאי שתלמדו לפני שאתם מסתערים על האינסטגרם. אם פייסבוק נראית לכם כמו הסחת דעת אחת גדולה, זה לא רק אומר שיש לכם אינטואיציה טובה, אלא גם שאתם צריכים ללמוד לשחק את המשחק שלה, כדי להיות שם. בקיצור – צאו ללמוד על הפלטפורמה כדי להבין מהם חוקי המשחק שלה.
  • וכמובן – פותחים דף עסקי בפלטפורמה המתאימה. מומלץ, לפחות בהתחלה, לא להשתלט על כל חלקת דיגיטל אפשרית (רוב הסיכויים שתלכו לאיבוד, או שתמצאו את עצמכם מבלים מול המחשב יותר מדי, במקום לנהל את העסק) – אלא לבחור מקסימום 3 פלטפורמות. תכלס? אפשר להתחיל גם באחת.

ומה הקשר לתוכן?

עכשיו הגענו לרגע היצירתי והמעניין לאחר כל הקטע הטכני הזה. על מנת שתהיה לכם נוכחות דיגיטלית טובה, שתמשוך אליה עוד ועוד אנשים, אתם זקוקים לתוכן איכותי. תוכן שיגרום ללקוחות הפוטנציאליים שלכם להתאהב, להזדהות, ללמוד, לקבל השראה וכמובן לרצות לקבל עוד.

וזה מוביל אותנו לשיטת השיווק הנפלאה  – שיווק באמצעות תוכן. בואו לקרוא עליה, ויש סיכוי שתתאהבו גם.

מהו תוכן בעל ערך? כאן.

רוצים ללמוד איך לעשות את זה? מוזמנים לקורס הדיגיטלי שלי, שיקח אתכם צעד צעד לשיווק באמצעות תוכן מעולה. פרטים פה.

תגובה אחת

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)