גיל מרטנס - הרצאות, קורסים וסדנאות שיווק באמצעות תוכן, בלוגינג וניהול קהילות
גיל מרטנס – הרצאות, קורסים וסדנאות על שיווק באמצעות תוכן, כתיבה ברשת וניהול קהילות
ממש כמו יצורים חיים, גם קהילות מתפתחות ומשתנות עם הזמן. מצד אחד זה נפלא ומרגש, ומצד שני מקשה על תכנון מדויק מראש. בקהילה האיזון העדין בין אסטרטגיה ודיוק תוך כדי תנועה עושה את העבודה.
כבר כתבתי על מחזור חייה של קהילה, ומה כולל תפקיד המנהל בכל שלב. הפעם אני רוצה להתייחס למחזור חיי קהילות ספציפיות – קהילות מקצועיות בתוך ארגונים. כשקהילות פועלות בתוך ארגונים, יש להן אתגרים וחסמים נוספים (כמו שילוב בארגון, היררכיה, הוכחת ערך ועוד), כמו גם תמיכה נוספת (בעלי ענין, תמיכה כספית, אירוח וארגון אירועי קהילה ועוד).
קהילה מקצועית, למקרה שאין לכם כוח לצלול לפוסט השלם עם ההסבר, היא קהילה שמורכבת מאנשי מקצוע העוסקים ביומיום בפעילות, עיסוק או מקצוע ספציפי, וחוברים זה לזה במטרה ללמוד יחד, להתפתח מקצועית או להשיג מטרה מקצועית. קהילות מקצועיות מבוססות על הרעיון של למידה חברתית – אנחנו לומדים טוב מאוד זה מזה – מסיפורי מקרה, משיחות מסדרון, מאתגרים משותפים. הן יכולות להתקיים בתוך ארגונים או מחוץ להם.
אחד החוקרים המובילים בתחום הקהילות המקצועיות, אטיאן ונגר, מזהה בספרו (שהוא סוג של תנ"ך לקהילות מקצועיות בארגונים) חמישה שלבים עיקריים בהתפתחות קהילות מקצועיות בארגון. שני השלבים הראשונים מתייחסים לתכנון והקמת הקהילה, ושלושת השלבים המאוחרים מתייחסים להתפתחותה עם הזמן. בואו נצלול לתוכם ונבין מהם האתגרים של הקהילה בכל אחד מהם.
פעמים רבות, התפתחות של קהילה בתוך ארגון מתחילה עם רשת חברתית קיימת. כשיש נושא שמעסיק אנשים, באופן טבעי נוצר סביבו חיבור בין אנשים בארגון. כך נולדת רשת. קבוצה כזו יכולה להיות הגרעין הראשוני של הקהילה.
בשלב מסוים, הרעיון של לייצר קהילה מוצג לאותה רשת קיימת (ע"י החברים עצמם או מישהו מבחוץ), גם אם הקשרים בה רפויים. תשומת הלב ליצור החדש הזה, "קהילה", יכולה לגרום לחברי הרשת לראות את עצמם באופן קצת שונה. ככל שהתחושה של נושא משותף גוברת, יש צורך באינטראקציות יותר סיסטמתיות, ומנהיגות צצה באופן טבעי.
האתגר המרכזי בשלב זה הוא למצוא בסיס כדי שחברי הקהילה ירגישו מחוברים ושיבינו את הערך בשיתוף סיפורים, כלים וטכניקות. הגילוי של אנשים שיש להם קולגות עם בעיות דומות, תשוקה דומה לנושא, נתונים, כלים וגישות דומות והם יכולים לתרום ולהיתרם מהם, הוא חשוב מאוד. בשלב זה חשוב להגדיר את המטרה ותחומי העניין העיקריים של החברים ושל הארגון, ולעזור להם לדמיין כיצד ומה הם יכולים להפיק מחיבורים ועבודה יחד.
בשלב זה, כשמתכננים תכנון ראשוני לקהילה, כדאי לכלול:
כשקהילה מסוגלת לשלב בין מה שכבר קיים והחזון של מה שיכול לקרות, היא מוכנה לעבור לשלב הבא. במהלך השלב השני, הקהילה מוקמת רשמית. בשלב הזה חשוב שיהיו פעילויות שיאפשרו לחברים להתחבר, לייצר מערכות יחסים, לבנות אמון ולהעלות מודעות לתחומי העניין והצרכים המשותפים. עכשיו המטרה היא לייצר מספיק אנרגיה כדי שהקהילה תתאחד.
האתגר בשלב זה הוא לבסס את הערך החשוב בשיתוף הידע, ולבנות מערכות יחסים ואמון כדי שאנשים יחלקו בעיות. הקושי בשלב זה הוא זה לאזן בין הצרכים של החברים לבניית מערכות יחסים ואמון, לבין הצגת הערך של הקהילה כלפי הארגון. אם מתמקדים יותר מדי במערכות יחסים, מסכנים את זה שהארגון לא יראה את הערך, ואם מתמקדים רק בערך, החברים מאבדים עניין.
בשלב זה, כדאי לחשוב על נושאים כמו:
קהילות, כאמור, משתנות וגדלות כל הזמן, ולכן הן גם זקוקות כל הזמן לתמיכה. בגרות היא לא בהכרח יציבות. קהילות בוגרות ממשיכות להפיק תועלת וערך. מנהליהן עדיין צריכים לחבר אנשים, גם אחד על אחד, במרחבים פרטיים. הם עדיין צריכים לדאוג לעזרה וסיוע ומענה לצרכים המשתנים, ומנהלים בארגון עדיין צריכים להיות מעורבים.
בשלב השלישי, שלב הבגרות, הנושא העיקרי של הקהילה זה לעבור ממצב בו מבססים ערך למצב שבו צריך להגדיר ולהבהיר את התפקיד של הקהילה, הפוקוס שלה והגבולות שלה. לא רק הגדילה הפיזית מאתגרת את הקהילה בשלב זה. המעבר מלשתף טיפים בצורה ספונטנית ואישית, לפיתוח גוף שלם של ידע, הוא מעבר עבור חברי הקהילה.
האתגר בשלב זה הוא להגדיר את התפקיד של הקהילה ביחס לארגון ומערכת היחסים שלה לדומיינים נוספים, כמו גם לנהל היטב את הגבולות של הקהילה. קהילות הרבה פעמים חוות מתח בשלב הזה. המעבר בין לקבל חברים חדשים והתמקדות בצרכים ובתחומי הענין שלהם, ובין אינטראקציות אינטימיות של מומחים קיימים בתוך הקהילה, הוא לא פשוט.
כשקהילה גדלה במהירות, הטון שלה משתנה. חברים חדשים נכנסים ומשנים את האינטימיות והשיח. הם שואלים שאלות אחרות, יש להם צרכים חדשים והם עדיין לא ביססו את מערכות היחסים והאמון שיש לחברי הליבה. גדילה הרבה פעמים קורית בדיוק כשחברי הליבה מרגישים שמערכות היחסים חזקות מספיק כדי לדסקס נושאים חשובים באמת, ולפעמים היא משבשת את תחושת הזהות של הקהילה. אחד הפתרונות למתח הזה הוא לדאוג ששאלות בסיסיות (שלא מעניינות את חברי הליבה) יישאלו מחוץ למפגשי הקהילה (למשל באתר או בפלטפורמה ייעודית לקהילה).
בשלב זה, כדאי לחשוב על נושאים כמו:
איך לשמר את המומנטום דרך השלבים והשינויים של האנשים, הטכנולוגיה ומערכת היחסים עם הארגון? מה עושים עם אנרגיה שירדה? איך שומרים על רעננות של קהילה?
האתגר בשלב זה הוא לשמר את הרלוונטיות של הקהילה, למצוא את הקול של הקהילה בתוך הארגון ולשמר את הטון והפוקוס האינטלקטואלי – חי ונושם. קהילות מבוססות חוות מתח בין פיתוח כלים משל עצמן לבין רעיונות חדשים וחברים חדשים. כשקהילות בונות גוף של ידע, הן מפתחות תחושה חזקה של הדומיין שלהן.
חשוב לשמור על הרלוונטיות של הדומיין ולכן דווקא חייבים להקפיד על רעיונות חדשים, גישות חדשות וכמובן מערכות יחסים חדשות. גם הנושאים משתנים בשלב זה –חברים חדשים מצטרפים וכל הזמן מגדירים מחדש את הגבולות.
בשלב זה, כדאי לחשוב על נושאים כמו:
המתח בין העצמאות של הקהילה ובין הפתיחות שלה לרעיונות חדשים ואנשים חדשים, אף פעם לא לגמרי ייפתר. כשקהילה מגמישה ומרחיבה את גבולותיה, יש תמיד את הסיכון שהפוקוס ישתנה כי החברים החדשים מרגישים פחות שייכות ובעלות על הנושא והעיסוק. ומנגד, אם הקהילה מקשיחה גבולות או סוגרת אותם, היא עלולה להיחנק בתוך עצמה.
לפעמים אירוע דרמטי כמו כניסת מסה של חברים חדשים, עזיבה של חברי ליבה או ירידת אנרגיה, דורשים טרנספורמציה רדיקלית. היא יכולה לכלול חזרה לשלב מוקדם יותר, פיצול הקהילה לקהילות משנה או אפילו סגירת הקהילה. ואם קשה לכם לנשום ולעכל את השלב הזה של המוות, זכרו שמדובר בשלב טבעי, ממש כמו לידה וגדילה של קהילה. גם קהילות בריאות מגיעות לסוף טבעי. ההחלטה האם הקהילה גוססת או פשוט זקוקה לחידוש, היא החלטה חשובה.
כשאני מביטה בחמשת השלבים האלה, אני מרגישה שאני מביטה בבן אנוש – שנולד, גדל, מפתח אופי משלו, מגיע לבגרות ובשלות, ולבסוף חייו מגיעים לקצם, בדרך זו או אחרת. המבט הזה מתחדד לנוכח העובדה שקהילות הן יצורים חיים ונושמים, מיוחדים שכמעט לעולם לא ניתן לחזות בצורה מדויקת את חייהם. בעיני, זה חלק מהיופי שלהם.
הקמתם קהילה בארגון? חושבים להקים אחת? אני מקווה שהפוסט עזר לכם
צריכים עזרה עם הקהילה? אני פה. אשמח לשמוע מכם.
מוזמנים גם לקורס הדיגיטלי שלי לניהול קהילה, שיקח אתכם צעד אחר צעד בהקמה וניהול של קהילות. פרטים והרשמה כאן.
כתיבת תגובה