BLocal

גיל מרטנס - כלים ליצירת תוכן דיגיטלי, הקמה ותחזוקה של בלוג עסקי, ניהול קהילות

גיל מרטנס – כלים לשיווק באמצעות תוכן, בלוגינג וניהול קהילות

  • ראשי
  • מי אני?
  • מוצרים ושירותים
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות לארגונים
    • הרצאות
    • קורס דיגיטלי לשיווק באמצעות תוכן
    • הרצאות און ליין
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות
    • ניהול תוכן ובלוגינג עסקי
    • ייעוץ אישי בכל הקשור לתוכן
  • שיווק באמצעות תוכן
    • תוכן דיגיטלי
    • כלים לכתיבה
    • בלוגינג עסקי
  • ניהול קהילות
  • Be Local
    • כלים לעסקים קטנים
    • כלכלה מקומית
    • עסקים מקומיים
  • הבלוג
    • שיווק באמצעות תוכן
    • ניהול קהילות
    • כלים לכתיבה
    • בלוגינג עסקי
    • תוכן דיגיטלי
    • טרנספורמציה דיגיטלית
  • דברו איתי
  • לקוחות
  • ללמוד ממני און ליין
You are here: Home / ניהול קהילות / אסטרטגיה בניהול קהילות

אסטרטגיה בניהול קהילות

7 במאי 2019 by גיל מרטנס Leave a Comment

כשאני רואה איך תחת כל עץ פייסבוקי רענן גדלות להן קבוצות, ומיד מטבילים אותן בשם קהילות, איך כל מנהל מתחם עבודה קורא לעצמו מנהל קהילה, ואיך המותגים מתחילים להתהדר בטייטל של מחזיקי קהילות מותג, אני עוצרת רגע לנשום.

בשנים האחרונות הקהילות קיבלו בוסט אדיר. קצת בזכות פייסבוק, הרבה בזכות הטבע האנושי שלנו, כנראה.

ואז אני מרגישה כמו דון קישוט, החובש את הסיר ההפוך לראשו, מעודד את סנשו פנשה, ונתלה על טחנות הרוח במלחמתו האבודה. אז הנה גם אני תורמת את תרומתי הצנועה למלחמה בבאזז.

כבר כתבתי לא פעם על תפקידו המורכב של מנהל הקהילה. הפעם אני רוצה לספק לכם הצצה לאחת המשימות הכי חשובות והכי לא מדוברות של מנהל קהילה – בנייה ויישום של אסטרטגייה לפיתוח הקהילה.  

למה לי אסטרטגיה בקהילה עכשיו?

בפועל, מנהלי קהילות מגיבים המון, יוצרים קשרים ובכלל עסוקים מאוד בגישור, מעורבות ותגובתיות, והרבה פחות בלמידה ואסטרטגיה. אבל אם נתכנן כראוי, נאסוף את הדאטה הנכון ונשתמש בו, נהפוך את עצמנו למנהלי קהילות הרבה יותר טובים, ואת הקהילה שלנו ליותר מצליחה.

פעמים רבות, מנהלי קהילה פועלים מתוך תחושות בטן ואינטואיציה (שהיא סופר חשובה, אבל לא בלעדית). לרובם אין בכלל אסטרטגיה או מטרות. הם קמים בבוקר, בודקים מה קורה בקהילה ואז מגיבים לה.

מנהלי קהילה הם אנשים של אנשים, וטוב שכך. אבל לפעמים זה לא מספיק.

מה לא בסדר בזה?

לפעמים יש לחברי קהילה מסוימים נטייה לעשות הרבה רעש, למרות שבפועל הם לא תמיד אלו שבאמת תורמים לקהילה. המנהל יכול להיות עסוק שעות וימים בלרצות אותם וזה על חשבון הניהול האמיתי והאסטרטגי של הקהילה.

לא מדובר רק בניהול זמן נכון, אלא גם בהקצאת משאבים במקומות הנכונים ומול האנשים הנכונים. וזה חלק מהאסטרטגיה.

לפעמים הבעיות ה"נראות" שונות מאוד מהבעיות האמיתיות. נטישה של חברי קהילה, למשל, היא דבר שפחות רואים או מרגישים (ואפשר למדוד!), אבל שני חברי קהילה שמתנצחים זה עם זה – אוהו! כמה שזה נראה ומורגש.

אסטרטגיה היא העבודה הכי חשובה ובעלת ערך מכל העבודות שעל מנהל הקהילה לבצע. אנשים שיש להם אסטרטגיה משלבים בין הבנה אמיתית של מהות הקהילה ויכולות ניהול פרויקטים. עוד על תחומי האחריות של מנהל קהילה, כאן.

אוהבים את הבאזז שיש לקבוצת אנשים יחד? גם את האסטרטגיה אפשר לבנות יחד

מה כוללת האסטרטגיה?

אסטרטגיה פירושה קודם כל שאילת שאלות, ובראשן השאלה "איך הקהילה תהיה טובה יותר מחר לעומת היום?"

ובהמשך, אסטרטגיה פירושה לא להתנהל כל הזמן בתגובתיות, אלא באמת לנהל את הקהילה.

האסטרטגיה מתחילה בקביעת מטרות: מה הקהילה אמורה להשיג, בין אם מדובר בשיווק למותג, נאמנות לקוחות, שינוי חברתי או כיף והנאה. כשהמטרה מובנת, אפשר לבנות תכנית עבודה כדי להשיג אותה.

האסטרטגיה חייבת גם להתחשב בשלב במחזור חיי הקהילה בו הקהילה נמצאת (ורצוי שהאבחון יהיה על סמך נתונים ולא רק תחושה), והכי חשוב – מה הקהל/חברי הקהילה רוצים וצריכים (ניתוח צרכי ומאפייני קהל יעד).

לשבת ולחשוב, לתכנן, למדוד. לא הכי סקסי, אבל בהחלט סופר חשוב.

אסטרטגיית ניהול קהילה מורכבת מ 5 צעדים עיקריים:

  1. איסוף נתונים (או בשפת הבאזז – דאטה) – לגבי קהל פוטנציאלי, חברי הקהילה הנוכחיים, מעורבות, התפתחות והתקדמות של הקהילה עד כה. זה כולל נתונים איכותיים וכמותיים.
  2. ניתוח הנתונים – איך הקהילה מתפתחת מבחינת גדילה, פעילות ותחושת הקהילה.
  3. הצבת מטרות – לפי הידיעה איפה הקהילה נמצאת כעת, ניתן להבין איפה היא צריכה להיות בשלב הבא (בכל 3 האלמנטים של גדילה, פעילות ותחושת הקהילה).
  4. בניית תכנית עבודה לפי המטרות – או בשפה פשוטה – איך מגיעים לשלב הבא? רצוי לבנות תכנית של 3 חודשים קדימה (ובה פירוט שבועי של משימות), וכמובן תכנית גם לשנה הקרובה.
  5. מעקב אחר ההתקדמות ויישום התכנית.

הרעיון הוא לא להמציא אסטרטגיה או מטרות יש מאין, אלא לחבר אותן למציאות של הקהילה כיום.

אם יש לכם כבר מטרות לקהילה (וזה אומר שאתם במצב טוב, אגב), ניתן לדייק אותן לאחר ניתוח והבנה אמיתית של הנתונים, שיעידו באיזה שלב הקהילה נמצאת. כך האסטרטגיה מחוברת למציאות ולא מדובר באיזו תכנית לא ריאלית שמנחיתים עלינו מלמעלה.

מדידה היא חלק מהותי באסטרטגיה (והיא, לצערינו, אחד הדברים שמנהלי קהילות לא אוהבים לעשות, ואי אפשר להאשים אותם).

זה הזמן להוציא את המחברת ולרשום…

כדאי למדוד נתונים על הקהילה ב 3 מישורים:

  1. גדילה:
    • מספר החברים שהוזמנו ע"י המנהל, חברים אחרים או מקים הקהילה (בשלבים הראשונים של הקמת קהילה, סביר שמנהל או מקים הקהילה יזמין יותר חברים). חשוב להבחין בין מבצעי ההזמנה.
    • מס' החברים שהצטרפו בפועל כתוצאה מההזמנות האלה.
    • מס' החברים שהצטרפו כתוצאה מפעילות פרסום/קידום שנעשתה ע"י מנהל הקהילה.
    • סה"כ כמות החברים הרשומים.  
  2. פעילות:
    • כמות הפעילות סה"כ בקהילה.
    • כמות הפעילות שנעשתה ע"י המנהל. גם כאן, ככל שהקהילה צעירה יותר, סביר שרוב הפעילויות ייעשו ע"י המנהל.
  3. תחושת קהילה (מומלץ למדוד ע"י סקרים ושאלונים):
    • חברות – האם החברים מרגישים הזדהות זה עם זה?
    • השפעה – האם החברים מרגישים מושפעים ע"י הקהילה ומשפיעים בקהילה?
    • מילוי צרכים – האם צרכי חברי הקהילה מסופקים? האם הצרכים האלה מיושרים עם צרכי הקהילה?
    • קשר רגשי – האם החברים מרגישים מחוברים זה לזה?

אסטרטגיה פירושה גם להיות יותר פרואקטיביים – אלא אם יש נושא טכני דחוף בקהילה (או כמובן מצב בו יש איום על חיי אדם), קודם כל כדאי לפעול עפ"י האסטרטגיה ותוכנית העבודה, כלומר לעשות פעילות פרואקטיבית.

אז איפה אתם ואסטרטגיית ניהול הקהילה שלכם?

רוצים לתכנן יותר טוב את הקהילה שלכם, או לשפר את המדדים של הקהילה הקיימת? אשמח לסייע.

עוד קצת באותו עניין

  • תחומי אחריות של מנהל קהילהתחומי אחריות של מנהל קהילה
  • הכר את הקהילה שלך – באיזה מחזור בחיי הקהילה היא נמצאת?הכר את הקהילה שלך – באיזה מחזור בחיי הקהילה היא נמצאת?
  • איך בונים אסטרטגיית תוכן לקהילה?איך בונים אסטרטגיית תוכן לקהילה?
  • קהילות כיוצרות שינויקהילות כיוצרות שינוי
  • תכנים מומלצים לקהילות מקצועיותתכנים מומלצים לקהילות מקצועיות
  • האם לעסק או למותג שלך באמת מתאימה קהילה?האם לעסק או למותג שלך באמת מתאימה קהילה?

Filed Under: ניהול קהילות Tagged With: אסטרטגיה, ניהול קהילה, קהילות

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

די, תמשיכי. אני רוצה לקבל עוד מהטוב הזה :)

חיפוש בהררי התוכן שיש פה

הבלוג -מה מעניין אותך לקרוא?

על מה כתבתי לאחרונה?

  • להרוויח את אמון הלקוחות באמצעות תוכן
  • קהילה Vs מועדון לקוחות Vs ארגון בוגרים
  • להראות במקום לספר – הקסם של שיווק באמצעות תוכן
  • קהילות כיוצרות שינוי
  • משברים בקהילות דיגיטליות
קורס לשיווק באמצעות תוכן

פוסטים אחרונים

  • להרוויח את אמון הלקוחות באמצעות תוכן
  • קהילה Vs מועדון לקוחות Vs ארגון בוגרים
  • להראות במקום לספר – הקסם של שיווק באמצעות תוכן
  • קהילות כיוצרות שינוי
  • משברים בקהילות דיגיטליות

חיפוש באתר

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

BLocal · © 2021 · Powered by Jetweb