BLocal

גיל מרטנס - כלים ליצירת תוכן דיגיטלי, הקמה ותחזוקה של בלוג עסקי, ניהול קהילות

גיל מרטנס – כלים לשיווק באמצעות תוכן, בלוגינג וניהול קהילות

  • ראשי
  • מי אני?
  • מוצרים ושירותים
    • קורס דיגיטלי לשיווק באמצעות תוכן
    • הרצאות און ליין
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות לארגונים
    • הרצאות
    • ניהול תוכן ובלוגינג עסקי
    • ייעוץ אישי בכל הקשור לתוכן
    • שלושה מפגשי און ליין להזנקת הקהילה שלך
  • תוכן דיגיטלי
  • בלוגינג עסקי
  • ניהול קהילות
  • Be Local
    • כלים לעסקים קטנים
    • כלכלה מקומית
    • עסקים מקומיים
  • הבלוג
    • בלוגינג עסקי
    • ניהול קהילות
    • תוכן דיגיטלי
    • כלים לכתיבה
  • דברו איתי
  • לקוחות
  • בואו ללמוד ממני און ליין
You are here: Home / ניהול קהילות / הכר את הקהילה שלך – באיזה מחזור בחיי הקהילה היא נמצאת?

הכר את הקהילה שלך – באיזה מחזור בחיי הקהילה היא נמצאת?

1 בנובמבר 2018 by גיל מרטנס Leave a Comment

אני יודעת, קהילה זה ממש מגניב. במיוחד עכשיו. וכל אחד רוצה שתהיה לו לפחות אחת כזו – כל מותג, עסק או מאמן אישי.

נכון, זה דורש חשיבה ועבודה – אבל ממש כדאי לכם להבין איפה הקהילה שלכם נמצאת

עם כל הכבוד למנהלי קהילות (ותאמינו לי, ככל שאני נוברת וחוקרת את העולם הזה, אני מעריצה אותם יותר ויותר), פעמים רבות (מדי) הם מתנהלים ולא מנהלים. מה זה אומר? שהם מגיבים לכל אחד, וזה נהדר, אבל לפעמים זה בא על חשבון ניהול אמיתי של הקהילה. הם מוצאים את עצמם מרצים שוב ושוב את חבר הקהילה שאף פעם לא מרוצה, גם אם הוא לא ממובילי הקהילה; הם מוטרדים מכל עזיבה של חבר קהילה, מבלי לראות שהקהילה מדייקת את עצמה. הם נותנים לקהילה לנהל אותם, וחבל.

קהילה מתפתחת ומשתנה עם הזמן. אם נבין איפה הקהילה שלנו נמצאת, לא רק שנרגע (ורוגע זה חשוב!), אלא גם נבין מדוע קורים בה דברים מסוימים, ונדע איך ומה לעשות כדי לתקן או לשנות את המצב. אז נוכל באמת לנהל את הקהילה ולא לתת למה שקורה בה בלבד לנהל אותנו. אז נכון שתיאוריה זה פאסה (לא!), ושהכי טוב פשוט להשתמש באינטואיציה (לגמרי נכון!), אבל היי – אם תדעו איפה הקהילה שלכם נמצאת, תוכלו לגרום לה לעבור לשלב הבא, ותוכלו להבין הרבה יותר טוב מה קורה בה ואיפה כדאי להשקיע את מירב המאמצים.

קהילה עושים באהבה, או שלא עושים בכלל. אבל ליתר בטחון, כדאי לתכנן, לנהל ולחשוב קדימה.

שכנעתי? אז יאללה. שני חוקרים נכבדים עשו עבורינו את העבודה, ומיפו ארבעה שלבים עיקריים במחזור חיי הקהילה (Iriberri and Leroy- 2009):

  1. התחלה/פתיחה – השלב הזה מתחיל כשאנחנו מתחילים לתקשר עם קהל היעד ומסתיים כשמגיעים למסה הקריטית מבחינת גודל ופעילות. המסה הקריטית נוצרת כאשר מספר החברים והפעילות ממשיכים לעלות ללא המעורבות הישירה שלנו. בגדול, כאשר יותר מ 50% מהפעילות והגדלת הקהילה נעשות ע"י חברי הקהילה עצמם ולא ע"י המנהל. המטרה בשלב זה – להגיע למסה הקריטית הזו ע"י טיפוח קבוצה קטנה של חברי קהילה מאוד פעילים. המשימות העיקריות שמנהל הקהילה צריך לעשות בשלב זה הן בעיקר משימות מיקרו, ומטרתן לעודד מעורבות גבוהה מתוך מספר קטן של חברים. הן כוללות הזמנה פרטנית של חברים לקהילה, ופיתוח דיונים ושיח בקהילה ליצירת מעורבות. הרעיון הוא לייצר הרגל אצל חברי הקהילה לבקר בה שוב ושוב.

כשהקהילה מתפתחת, חברים בקהילה יתחילו להזמין בעצמם חברים להשתתף ולהצטרף, ויתחילו ליזום דיונים. הם גם יענו ויגיבו מבלי שנעודד אותם לעשות זאת. שלב זה, עפ"י הספרות, אמור להימשך בין חודש לתשעה חודשים.

האם אתם עדיין שולחים הזמנות אישיות להצטרפות לקהילה? כנראה שאתם בשלב הראשון.
  1. הקמה – שלב זה מגיע לאחר ההגעה למסה הקריטית. בשלב זה תפקיד מנהל הקהילה לאט לאט הופך להיות יותר ברמת המאקרו מאשר מיקרו. עליו לעבור מפעילויות שמשפיעות על חברים באופן אישי לפעילויות שמשפיעות על מספר חברים בקהילה בו זמנית. זה כולל למשל הפצה ופרסום של הקהילה באמצעי המדיה כדי למשוך חברים חדשים. בשלב זה חשוב גם לעבוד על חיזוק תחושת הקהילה, ע"י פעילויות, אירועים, ריטואלים וכד'. בשלב זה יש דגש חזק על התוכן בקהילה. בשלב זה נצפה לראות עליה במספר חברי הקהילה ובפעילות בתוכה – בעיקר ע"י חברי קהילה.
  1. בגרות – שלב זה מגיע כאשר חברי הקהילה מייצרים לפחות 90% מהפעילות והגדלת הקהילה, ויש תחושה של קהילה. שלב זה מסתיים כאשר הגדלתה והתחושה הגיעו למצב שהן לא גדלות יותר. רוב הקהילות הידועות נמצאות בשלב זה: הן פעילות מאוד, יש בהן תחושה גבוהה של קהילה והן מקבלות הרבה תשומת לב מהאקוסיסטם שלהן. הן הגיעו בדרך כלל למספר מקסימלי של חברים. בשלב זה המנהל כבר כמעט לא צריך ליזום דיונים, לעודד חברים להשתתף ובכלל לעסוק בפעילויות ומשימות שהן ברמת המיקרו. הפעילויות הן בעיקר ברמת המאקרו, וכוללת משימות הקשורות לתוכן, אירועים, אופטימיזציות של פלטפורמות, מיתוג הקהילה ועוד.
אירועים בקהילה מחזקים את תחושת הקהילה, ומאפשרים יצירת מערכות יחסים. הם חשובים בכל שלב.
  1. מיתוזה (מושג הלקוח מתחום הביולוגיה, ומתייחס לחלוקת תא) – שלב זה מתחיל כשהקהילה מתחזקת ומקיימת את עצמה, ומתחילה להתחלק לקבוצות משנה. לא כל הקהילות מגיעות לשלב זה. קהילות קטנות עם מספר מוגבל של חברים לא יגיעו לשלב הזה (למשל קהילות לוקאליות). בשלב זה הגדלת הקהילה אמורה להיות קבועה ועקבית אבל קבוצות משנה צצות ומתפתחות. חשוב שהמנהל יזהה את קבוצות המשנה הפוטנציאליות, את הנושאים הרלוונטיים להן, ויסייע לספק את צרכיהן. תחושת הקהילתיות תרד בשלב זה כיוון שבלתי אפשרי שכולם יתחברו לכולם (קבוצות משנה מספקות מענה לבעיה זו). הסכנה בשלב זה – להשאיר את הקהילה גדולה ללא מבנה. זה יכול להיות עודף מידע בקהילה ללא סדר, יותר מדי חברים (מה שמשפיע על תחושת הקהילה), וכד'.

על מנת לזהות את השלבים, מומלץ מאוד להיעזר במדידה שוטפת, מה שמנהלים רבים נמנעים מלעשות. עוד קצת על איסוף דאטה בקהילות, בפוסט אורח שלי כאן.

*השלבים והרעיונות לקוחים מהספר Buzzing Communities

אז איפה נמצאת הקהילה שלכם? והאם אתם מנהלים אותה או מתנהלים בה? אל תשאירו אותי לבד בחושך, שתפו אותי. 

רוצים ללמוד עוד על קהילות? מוזמנים לקורס מלא בטוב שיש לקהילות להציע. 

עוד קצת באותו עניין

  • מדידת הצלחה בקהילות דיגיטליותמדידת הצלחה בקהילות דיגיטליות
  • אסטרטגיה בניהול קהילותאסטרטגיה בניהול קהילות
  • תחומי אחריות של מנהל קהילהתחומי אחריות של מנהל קהילה
  • קהילות כיוצרות שינויקהילות כיוצרות שינוי
  • תכנים מומלצים לקהילות מקצועיותתכנים מומלצים לקהילות מקצועיות
  • האם לעסק או למותג שלך באמת מתאימה קהילה?האם לעסק או למותג שלך באמת מתאימה קהילה?

Filed Under: ניהול קהילות Tagged With: מדידה, מחזור חיי הקהילה, ניהול קהילה, קהילות, תפקיד מנהל הקהילה

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

די, תמשיכי. אני רוצה לקבל עוד מהטוב הזה :)

חיפוש בהררי התוכן שיש פה

הבלוג -מה מעניין אותך לקרוא?

על מה כתבתי לאחרונה?

  • קהילות כיוצרות שינוי
  • משברים בקהילות דיגיטליות
  • קהילות מקצועיות כפתרון להעברת ידע בארגונים
  • מה הקשר בין סטוריטלינג לקידום אתרים? פוסט אורח מאת דניאל זריהן
  • תכנים מומלצים לקהילות מקצועיות
קורס לשיווק באמצעות תוכן

פוסטים אחרונים

  • קהילות כיוצרות שינוי
  • משברים בקהילות דיגיטליות
  • קהילות מקצועיות כפתרון להעברת ידע בארגונים
  • מה הקשר בין סטוריטלינג לקידום אתרים? פוסט אורח מאת דניאל זריהן
  • תכנים מומלצים לקהילות מקצועיות

חיפוש באתר

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

BLocal · © 2021 · Powered by Jetweb