חיפוש
אובייקט חברתי הוא כל דבר שסביבו נוצרות שיחות. זו הסיבה שהוא כל כך מעניין את אנשי השיווק. כל אחד היה רוצה לייצר מוצר, שירות או תוכן שמדברים עליו. יצאתי לבדוק את הנושא החם הזה.

אובייקטים חברתיים והשיחות סביבם

איך אתם מתחילים שיחה עם מישהו שאתם פוגשים? זה בטח כולל שאלות כמו: מאיפה את? איפה היית בצבא? במה את עוסקת? איפה את גרה? מכירה את__? השאלות האלה נועדו למצוא איזה מכנה משותף, משהו שיתניע שיחה ויצור חיבור. טוענים שאנשי המכירות הכי טובים הם אלה שיודעים מיד למצוא מכנה משותף עם לקוח ("מה, את משחקת טניס? סבתא שלי היתה משוגעת על בוריס בקר ולא פספסה אף משחק שלו בטלוויזיה"). כך הם למעשה מייצרים חיבור ראשוני שמקל על תהליך המכירה.

שיחה מתחילה לרוב סביב אובייקט כלשהו. זה יכול להיות משהו מוחשי כמו למשל בגד. כל כך הרבה פעמים קרה לי שמישהי ניגשה ושאלה מאיפה הנעליים/שמלה/תיק שלי ואז התחלנו לדבר. וזה יכול להיות סביב משהו יותר מופשט כמו רעיון, תחום או אמונה. הרבה פעמים, למשל, אנחנו מתחילים שיחות הקשורות לטרנדים: "אז עברת מוואטסאפ לסיגנל?" "הצטרפת כבר לקלאבהאוס?"

כל נושאי השיחות האלה הם אובייקטים חברתיים. בואו ננסה להבין אותם קצת יותר ולבדוק מה הקשר שלהם לעולם השיווק.

ספרים הם מהאובייקטים החברתיים האהובים עלי

אובייקטים חברתיים – קווים לדמותם

אובייקטים חברתיים הם דברים, נושאים או מוצרים שמדברים עליהם. מה שמעניין הוא לא בהכרח המוצר או הנושא, אלא השיחות שנוצרות סביבו.

חישבו למשל על מוצרים כמו אייפון, או לחילופין בקבוק יין טוב. ומצד שני חישבו על נושאים כמו שיווק, קונדליני יוגה (טוב, אולי במקרה של הקונדליני מדובר רק בשיחות שלי עם עצמי) או מדיה חברתית. אובייקט חברתי הוא כל דבר שמי שיש לו תשוקה לנושא יכול לדבר עליו שעות. בגדול, האובייקט החברתי הוא הסיבה שאנשים מדברים זה עם זה (המונח הגיע מכאן). אנחנו אמנם ישויות סוציאליות, אבל פעמים רבות אנחנו זקוקים לסיבה כדי להתחיל לדבר זה עם זה.

אובייקט חברתי יכול להיות פעילות משותפת שחברים עושים יחד (למשל משחק כדורסל בכל שישי אחר הצהריים), סדרה או סרט אהובים (יש לי חברה שתמיד חלקה איתי את סרטי וודי אלן ברגע שיצאו 😊), או מוצר שגורם לך להתחיל לדבר עם מישהו זר לחלוטין ("אז איך הלפ טופ הזה? מרוצה? אני שוקלת להחליף את שלי"). כאמור, האובייקט יכול להיות משהו מוחשי (כוס קפה למשל), רעיון או אפילו גישה ("מה, גם את מאמינה בגלגול נשמות?").

יש מומחים שטוענים שאובייקטים חברתיים הם העתיד של השיווק. אם נחשוב על האינטרנט כרשת של קשרים, תכנים ומידע – האובייקט יהיה הצומת שבו אנחנו נפגשים לדבר, לקרוא תכנים ולמצוא מידע, ולכן הוא גם מעניין מבחינה שיווקית. וזה מוביל אותנו הישר למקום בו מתקיימות הרבה מהשיחות ברשת – המדיה החברתית. 

עיצוב, סטייל וטעם - גם הם יכולים לשמש יופי של התחלה לשיחה

מדיה חברתית ואובייקטים חברתיים

המדיה החברתית מורכבת מקשרים בין אנשים. אבל מה שמחבר בין אנשים במדיה הן שיחות, ואלה סובבות סביב אובייקטים חברתיים. הם אלה שלמעשה מחברים אותנו עם אנשים, בעיקר כאלה שאנחנו עדיין לא מכירים. כל פוסט שאנחנו כותבים או מגיבים לו הוא סביב משהו – דעה, רעיון, מוצר או שירות שיצרנו או חווינו. מי שמגיב, משתף או עושה לנו לייק, כנראה מתחבר לשיחה סביב אותו אובייקט. הוא יכול להסכים, לאהוב, להביא דעה נגדית או להוסיף לנאמר, אבל הוא מגיב על אותו נושא, סביב אותו אובייקט ולא על משהו אחר לחלוטין.

פעמים רבות, אנחנו מתחילים לקיים קשרים עם אנשים במדיה החברתית שחולקים את אותה אהבה לאובייקט – תהיה זו אהבה לבעלי חיים, מוצר שמשפר לנו את החיים או דעה פוליטית. אם התקשורת במדיה החברתית היא סביב אובייקטים חברתיים, אין פלא שהם גם כל כך מעניינים חברות וגופים עסקיים בשנים האחרונות. כולם מנסים למצוא את האובייקט שיגרום לשיחה חיובית ענפה וויראלית ברשתות החברתיות.  

למעשה, אובייקטים חברתיים הם הבסיס של האינטרנט. בלעדיהם לא היינו עוקבים אחרי אנשים שמעניינים אותנו, קוראים פוסטים, מגיבים ומשתפים.  

אוכל הוא עוד אובייקט חברתי מרתק. נסו למשל את אוהבי האבוקדו...

האם תוכן הוא אובייקט חברתי?

בואו נדבר רגע על השפעה. כדי להשפיע עם רעיון חדשני, למשל, צריך לגרום לו להגיע לאנשים. פעמים רבות, הרעיון יעבור באמצעות תוכן. זה יכול להיות ספר, פוסט בבלוג, סרט תעודה, ציוץ בטוויטר, סרטון וידאו וכד'.  כמה פעמים רציתם להתחיל צ'ט או התכתבות בוואטסאפ עם מישהו ע"י שליחת סרטון, בדיחה, שיר או תמונה? ואם כן – למה לא תוכן? תוכן הוא משהו שאנחנו מייצרים בדיוק כדי שישתפו, שייתן ערך, שידברו עליו. למעשה – אנחנו רוצים שהוא יהפוך לאובייקט חברתי.

אבל עד כמה שנרצה – לא אנחנו הופכים את התוכן שלנו לאובייקט חברתי, אלא מי שמשתף אותו. הוא הופך את התוכן לנושא שמחבר בין אנשים, שמייצר שיחה, שמייצר קשר. אם אנחנו מייצרים  תוכן שהופך להיות שיחה, סימן שהצלחנו.

זו אחת הסיבות להצלחה הגדולה של סטוריטלינג. סיפורים, מאז ומתמיד, היו דרך מצוינת להעביר ידע ומידע. יש לכך שלל סיבות (הנה, כאן). כשאנחנו בונים סיפור שהופך להיות שיחת היום ליד עמדת הקפה, בגינה המקומית או אפילו ברשתות, אנחנו למעשה הופכים את הנושא שלו לאובייקט חברתי שמחבר בין אנשים.

כאן תמצאו פוסט מקיף (מאוד) על אובייקטים חברתיים, וקריקטורות כדוגמה.

טיולים ומקומות אהובים הם תמיד נושא לשיחה

ואי אפשר לדבר על אובייקטים והשיחות סביבם, מבלי לדבר על עוד טרנד שיווקי - Conversational Marketing

אי אפשר לדבר על שיווק מבלי להבין שלייצר מוצר או שירות מוצלח, משמעותו לייצר משהו שאנשים ידברו עליו. לכן, לאחרונה החלו לדבר על טרנד נוסף בעולם השיווק – שיווק של שיחות, או conversational marketing . הרעיון מאחורי הטרנד הזה לא באמת חדש – הוא מבוסס על דיאלוג עם הלקוחות, אחד על אחד. הדיאלוג הזה מאפשר לנו לא רק לבנות מערכות יחסים עם הלקוחות, אלא להקשיב להם, ללמוד אותם ולכן לייצר מוצרים או שירותים שבאמת מתאימים להם. 

למעשה, כל הרעיון של שיווק באמצעות תוכן מבוסס על יצירת קשר, רגש, חיבור. לכן, הוא חייב להתבסס על דיאלוג, על שיחה. מה הופך שיחה למעניינת? הקשבה, התכווננות לצד השני, עומק, וכמובן נושא משותף. זו אחת הסיבות שמי שרוצה להתחיל לשווק באמצעות תוכן חייב להכיר היטב את הקהל שלו, ולהתחיל לדבר עליו ולא על עצמו. כשאנחנו מדברים על עצמנו אף אחד לא מקשיב. כשאנחנו עושים כל פעם פיץ' של המוצרים שלנו אנחנו הופכים לרעש לבן .

במקום להתחיל שיחה עם "אני ואני", שווה לשאול את הצד השני איך אפשר לעזור לו. "ביטול העצמי" הוא כלי שיווקי חזק, שמייצר אמון. ואמון בונה מערכות יחסים. כשאנחנו מדברים על הנושא שמעניין את הלקוח, מתחילה שותפות, דיאלוג, שיחה.

איך הופכים את כוס הקפה לנושא לשיחה? קודם כל מקשיבים

הקשבה – זו נקודת המוצא של כל שיחה. ואז – תגובה.

קוין לונד, בספרו Conversational Marketing, ממליץ לקוראים:  Don't pitch. Teach. כמרצה בפועל, וגם דרך התכנים שלי, שמחתי מאוד לקרוא את ההמלצה הזו. כשאנחנו מלמדים, אנחנו מכוונים את עצמנו החוצה, ללקוח, במטרה לתת ערך. כך אנחנו חייבים גם לצאת מעצמנו (זו הסיבה שכשאתם שומעים הרצאה של מישהו שרק מדבר על עצמו, אתם יוצאים בהרגשה שלא קיבלתם כלום. הוא היה מכוון פנימה ולא החוצה).  

אבל לא רק הקשבה חשובה, עפ"י המגמה של שיווק של שיחות, אלא גם זמן התגובה ללקוחות. זמן התגובה המצופה השתנה מאוד בשנים האחרונות, ולקוחות מצפים היום לתגובה או שיחה בפלטפורמה הנוחה להם, באופן שהם מעדיפים, ובזמן שהם בוחרים. הסטטיסטיקות מראות כי לקוחות מצפים לזמן תגובה מיידי, ומיידי פירושו תוך 10 דקות. כמה חברות, מותגים או מרכזי שירות לקוחות באמת עומדים בזה?

לפי הגישה של Conversational Marketing שיחות צריכות להתקיים כל היום, בכל מקום אפשרי – טלפונית, דרך המייל, באתר של החברה, במדיה החברתית. בשנים האחרונות, הטרנד הזה של שיחות מקבל בוסט בזכות יכולות טכנולוגיות שלא היו קיימות קודם, כמו הבינה המלאכותית. הצ'טבוטים, למשל, הם חלק ניכר מהניסיון של חברות ומותגים לייצר שיחה ולהפיק ממנה תובנות, דאטה וכמובן לידים, בעוד שהם מספקים תגובה מיידית.  

בנוסף, ככל שהחברות מתקשות לאסוף נתונים על צרכנים (בעיקר כי החוקים הולכים ומגבילים אותן, ובצדק) – שיחות ברשת יכולות להיות הדרך העיקרית ללמוד את הלקוחות. 

עוד על שיווק של שיחות, כאן.

אוהבי הפרחים, שוחרי הטבע או מקדמי הקיימות. אובייקטים חברתיים הם הבסיס של קהילות

ואי אפשר לדבר על חיבורים ושיחות מבלי לדבר על קהילות

קהילות נוצרות סביב אנשים שחולקים משהו משותף. זה יכול להיות רעיון לשינוי (למשל קהילת אפס פסולת), תשוקה למשהו (קהילת אוהבי הקפה), אהבה למוצר או מותג (למשל קהילת הביוטי של ספורה), אתגר משותף (קהילת חנונים שמאמצים אורח חיים בריא וספורטיבי), או מקצוע (למשל קהילות קוד פתוח בגיטהאב, נשים בתעשיית האנרגיה וכד'). הרעיונות, המוצרים או העיסוק הם למעשה אובייקטים חברתיים.

לכן, כשמקימים או מצטרפים לקהילה, החיבור הוא סביב אותם אובייקטים חברתיים שמייצרים חיבורים, שיחות ועניין. אי אפשר לדבר על קהילה מבלי לדבר על תחום, מטרה או תשוקה משותפים. על כך מבוסס החיבור בין האנשים. כמובן, ככל שקהילה מתפתחת היא הופכת לישות בפני עצמה, ואם היא מתפקדת כמו שצריך, המרחב שנוצר תחילה סביב נושא או אובייקט, מצמיח מערכות יחסים, שהם המהות האמיתית של כל קהילה. עוד על קהילות, כאן. 

בגדים הם התחלה טובה לשיחה, במיוחד כשהם באים עם פרגון או מחמאה.

איך משתמשים באובייקטים חברתיים בתוכן שלנו?

כמה טיפים פשוטים שיכולים לעזור לנו להתחיל לחשוב על שיווק באמצעות תוכן במונחים של אובייקטים חברתיים:

  1. כמו בכל דבר כמעט, סוף מעשה במחשבה תחילה. ראשית, רצוי לייצר תכנים טובים מספיק כדי שיהיה שווה לדבר עליהם. תוכן כזה צריך לעורר את הקוראים (מנטלית או רגשית) – לתת לו מידע או ידע, לספק זוית שונה על נושא מסוים, לספק השראה או פשוט לרגש.
  2. השתדלו שכל פוסט יהיה סביב נושא אחד. אותו נושא הוא האובייקט החברתי, ומי שמתעניין בו יכול לדבר עליו, לשתף אותו או להגיב לו.
  3. נסו לייצר דיאלוג בתוכן. מעבר לדעה או לידע שלכם בפוסט, נסו לייצר דיאלוג ע"י כך שתשאלו שאלות, תעודדו מעורבות, תגובות ודיון.
  4. עזרו לאנשים להפיץ את התוכן, כך שיוכלו לדבר עליו עם עוד אנשים. אלו יכולים להיות כפתורי שיתוף במדיה חברתית (כמו כאן למטה בסוף הפוסט), שליחתו בניוזלטר או הנחתו במדיה החברתית (אל תשכחו לפתוח לשיתוף אם אתם מעוניינים שאנשים ישתפו ויגיבו).
  5. כשאתם כותבים פוסט, תמיד הגיבו לכל מי שהגיב לכם. זכרו שהבסיס של שיחה הוא הקשבה, וכשאתם מגיבים למי שמגיב לכם, אתם מקשיבים לו, ומעודדים שיח. תוכן טוב שמייצר שיחה לא יכול להיות מונולוג.
  6. יצרתם תוכן ששווה לדבר עליו? נסו לייצר מרחב שבו אנשים באמת יכולים לשוחח ולהיפגש סביב אותו אובייקט. קהילות דיגיטליות הן אפשרות לא רעה בכלל לייצר מרחבים כאלה.  

עוד טיפים, כאן.

תוכן טוב הוא כזה שמייצר סביבו שיחה, ולכן הוא גם אובייקט חברתי

לסיכום, אובייקטים חברתיים הם הזרזים של החיבורים בינינו. רוצים להתחיל בשיחה עם מישהו, דיגיטלית או פיזית? נסו למצוא משהו שכנראה מעניין את שניכם – זה האובייקט החברתי. שאלו אותה אם היא עדיין מתרגשת מהשירים של פרינס (או, כן!), איפה הוא רכש את הנעליים, או איזה קפה הם הכי אוהבים לשתות.

אז אילו אובייקטים חברתיים מעניינים אתכם? האם אתם חברים בקהילות סביבם? מייצרים או משתתפים בשיחות סביבם? איזו חברה או אדם מייצרים תוכן או מוצר ששווה לדבר עליו? אשמח לשמוע.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)