חיפוש

כל מה שרציתם לדעת על בלוג עסקי ולא העזתם לשאול

מה זה בכלל בלוג עסקי? מי צריך את זה? ומה עושים עם הדבר הזה? באתי לעשות סדר בבלאגן.

בהרצאות האחרונות שהעברתי, שמתי לב לשאלות חוזרות ובלבול בכל הנוגע לבלוג עסקי. לא עוד! זה הזמן לעשות סדר.

מה זה בלוג עסקי?

בלוג עסקי הוא בלוג שתומך בעסק. בלוג כזה מבוסס על תוכן דינמי (כלומר כל הזמן עוד ועוד תוכן), בעל ערך (לפחות כזה הוא צריך להיות), שמיועד ללקוחות הספציפיים של העסק, הקיימים או הפוטנציאליים.

בלוג עסקי הוא נכס דיגיטלי חשוב של העסק. כל התוכן שנמצא בו שייך לעסק (ולא לפייסבוק או גוגל או כל ענקית אחרת שיכולה להחליט מחר בבוקר שהתוכן שלכם לא ראוי לחשיפה). הוא גם מקום אליו נרצה להביא תנועת גולשים ולקיים עמם מערכת יחסים – הם יכולים להגיב, לכתוב לנו ובאופן כללי להרגיש שיש להם אפשרות לשוחח איתנו.

למה צריך את זה?

קודם כל – כי לכולנו נמאס מפרסומות. הן צצות לנו בכל מקום, כשאנחנו רוצים ובעיקר כשאנחנו לא רוצים, הן מפריעות לנו לצרוך תכנים, ובעיקר כי שיטת השיווק הזו, בעידן הדיגיטלי בו המידע כל כך נגיש, פשוט פחות עובדת.

הפתרון הוא שיווק באמצעות תוכן. זה אומר לקרב לקוחות אלינו באמצעות נתינת תוכן בעל ערך. הפלטפורמה האידיאלית לייצור תוכן כזה היא בלוג של העסק.

האם בלוג הוא חלק מהנכסים של העסק שלי? כן!

לבלוג עסקי יש עוד כמה יתרונות:

  • הוא מקדם את האתר של העסק בזכות תוכן עדכני, איכותי (רצוי מאוד שיהיה כזה), שפונה לקהל ספציפי.
  • הוא משמש כפגישה ראשונית איתנו, בעלי העסק. אנשים עדיין רוצים לעשות עסקים, לרכוש או לקבל שירות מאנשים, והבלוג מאפשר לנו להראות את הפנים שמאחורי העסק.
  • בלוג עסקי הוא הזדמנות מעולה להעלות למודעות את תחום העיסוק שלנו – אנו יכולים לתת ידע, להדריך, ללמד או לשמש השראה.
  • בלוג משמש לשימור לקוחות – ע"י נתינת ערך שוטף, והשארתם במעגל הידע של העסק.
  • בלוג עושה שימוש בשפה רגשית, על מנת לחבר אנשים למותג עסקי. כשאנחנו מקבלים ערך ממשהו שקראנו, ראינו או שמענו, אנחנו מיד מתחברים למי שנתן לנו את הערך הזה. למה שזה לא יהיה אתם שנותנים ערך, כבעלי עסקים?
  • אנשים אחרים יכולים לקדם את העסק באמצעות שימוש בתוכן שלו (למשל ע"י שיתוף במדיה חברתית, תגובות בבלוג, שיתופי פעולה).
  • אולי הכי מעניין? כשאנחנו מייצרים תוכן בתחום המומחיות שלנו קורים שני דברים מופלאים בו זמנית – אנחנו ממתגים את עצמינו כמובילים, מומחים בתחומינו, ואנחנו מאלצים את עצמנו להתפתח וללמוד כל הזמן, על מנת להמשיך ולתת ידע.
אבל יש כל כך הרבה אפשרויות, איך בוחרים? ומי צריך גם בלוג בנוסף לכל אלה?

עם כל הכבוד, יש לנו את פייסבוק, אינסטגרם ושאר נפלאות המדיה החברתית, למה עוד פלטפורמה לעזאזל?

כי פייסבוק, אינסטגרם ושאר המדיות אינן שייכות לנו. אנחנו נתונים למרותם ולשינויי האלגוריתם שלהם. כבר יצא לכם להכיר בעל עסק שנחסם מקבוצה, סגרו לו את הדף העסקי או הפסיקו את פעילותו? ועוד לא אמרתי מילה על החשיפה ההולכת וקטנה של הפעילות העסקית בפייסבוק.

אם אנחנו שמים את כל הנכסים הדיגיטליים שלנו והתוכן שייצרנו במדיות שאינן שייכות לנו, אנחנו למעשה לוקחים סיכון.

הרעיון הוא כמובן לא להפסיק להשתמש במדיות החברתיות, אלא להשתמש בהן בחוכמה, יד ביד עם הבלוג העסקי שלנו, כשהמטרה היא להביא גולשים לאינטראקציה איתנו – בעיקר בבלוג, אבל בהחלט גם במדיות החברתיות.

המדיות החברתיות מאפשרות לנו לפתח מערכות יחסים עם גולשים. התוכן שבבלוג שלנו יכול לשמש כ"מתנות בעלות ערך" שאנו מגישים להם.

חשוב גם להבין שהשפה בבלוגים עסקיים שונה מזו הנהוגה ברוב המדיות החברתיות. בבלוג העסקי נוכל להעמיק הרבה יותר מאשר במדיות החברתיות, למשל. עוד על ההבדל בין הכתיבה בפייסבוק לבלוג, כאן.

למה דף פייסבוק לא מספיק? כאן.

אבל יש לי כבר אתר, מה עושים? מקימים עוד אחד?

מצוין! זה הזמן להכניס בו בלוג. הבלוג יקדם את האתר טכנית (שיווק באמצעות תוכן, זוכרים?), יכניס בו חיים דינמיים, יתן אפשרות למתן ערך בכל פוסט מחדש, וכמובן ימתג אתכם כמו שצריך.

יש בעלי עסקים שמפחדים שהנימה האישית תפגע בקידום ובמיתוג העסקי שלהם, ולכן בוחרים בלוג עסקי חיצוני ולא בתוך האתר של העסק. כיום, כשהמידע הפך נגיש, ואנחנו כבר לא מסתתרים תחת סיסמאות וז'רגון מקצועי, אין סיבה שהבלוג לא יהיה חלק מהשיווק של העסק. העולם הולך לכיוון שקוף יותר ויותר, אין סיבה להסתתר! על טרנד השקיפות והקשר לבלוגים, כאן.

הסיבות לשלב את הבלוג בתוך האתר של העסק, כאן.

אבל על מה אני אכתוב בבלוג הזה?

אוקיי, שכנעת אותי. אבל על מה כותבים?

סוף סוף הגענו לדברים המעניינים באמת – תוכן 😊

בגדול, כותבים על כל מה שיכול לתת ערך ללקוחות קיימים ופוטנציאליים של העסק, כמובן רצוי בתחום בו העסק פועל, או בתחומים קרובים ומשיקים שיש סיכוי שלקוראים תהיה איתם אינטראקציה או עניין. כך למשל בבלוגים של אופנה לצעירים תוכלו למצוא פוסטים על מוזיקה, פשוט כי זה אחד מתחומי העניין של לקוחות המותג. הנה דוגמא.

לא יודעים איך להתחיל עם תכנים? הנה כמה רעיונות ראשוניים:

  • השתמשו בשאלות שמעניינות כבר עכשיו את הלקוחות שלכם. אלו פוסטים נהדרים כי הם עונים על צורך שכבר קיים.
  • ראיונות עם אנשי מפתח או מומחים בתחום – מה שימתג אתכם וגם יגדיל את החשיפה של הפוסטים שלכם.
  • הצצה אל מאחורי הקלעים שלכם – אני לא בעד מציצנות, אבל אם כבר, אז לדברים מעניינים באמת כמו השראה לייצור מוצר, הדרך שעברנו עד לפיתוח השירות וכד'.
  • חפשו את הסטטיסטיקות מאחורי העסק או התחום שלכם – תתפלאו כמה זה יכול להיות מעניין. נסו ותראו.
  • סקרו חדשות הקשורות לתחום שלכם. זה יראה לקוראים שלכם שאתם עם יד על הדופק בכל מה שקורה בתחום שלכם ויאלץ אתכם להתעדכן. כמובן – אל תפחדו להביע דעה אישית על מה שקורה. זו טביעת האצבע הייחודית שלכם.

עוד שיטות לייצור רעיונות לכתיבה, כאן.

איך מתחילים?

ראשית, הייתי עונה על השאלות הבאות:

  1. מהי המטרה של הבלוג העסקי שלך?
  2. מיהם קוראי הבלוג? כמובן רצוי לאפיין קורא אידיאלי אחד.
  3. מהם התשוקות שלכם?
  4. מהם הערכים שלכם?

בלוג עסקי טוב הוא סוג של צומת אליו מגיעים כל ארבעת הנתיבים האלה.

בהמשך, ומתוך התשובות לשאלות, כדאי להתחיל לייצר אסטרטגיית תוכן לבלוג.

איך מתחזקים בלוג כזה?

עם המון סבלנות, אמונה והתמדה. המון.

בלוגינג היא אסטרטגיה שיווקית ארוכת טווח. ההתמדה והעקביות הן חלק חשוב כל כך בתהליך. רוב הסיכויים שלא תראו תוצאות בן לילה, אבל אם הבלוג שלכם יתן ערך אמיתי, הן יגיעו. זה יקרה לאט וביסודיות, תוך מיתוג מעולה שלכם כבעלי ידע, כנדיבים, וכמומחים בתחומכם.

ואם רציתם לדעת תכלס – כן, בלוג דורש עבודה והשקעה, כמו כל דבר טוב שצומח.

על מנת לתחזק בלוג כזה חייבים להקדיש זמן (או כסף, או גם וגם) בחשיבה אסטרטגית, באפיון הבלוג, בבניית אסטרטגיית תוכן ובייצור התכנים עצמם. בשלב הבא יש להשקיע עוד זמן, כסף וחשיבה בהפצת התוכן.

כמה כותבים? איך יודעים מה מתאים לנו?

כמה כותבים? 

זו שאלה שכמעט תמיד שואלים אותי ומאוד קשה לענות עליה.

התדירות תלויה בקהל היעד של הבלוג, באפיון הקוראים, בסוג התוכן שאמור להופיע בבלוג וכמובן בזמינות שלכם לייצר תוכן כזה.

הבלוגרים בחו"ל נוהגים לפרסם פוסט ברמה כמעט יומית. בארץ זה נחשב לתדירות גבוהה מאוד, כי הקהל כמובן מצומצם יותר. על מנת לבדוק מהי תדירות ייצור התוכן שלכם, תוכלו לבדוק בנישה שלכם – מה נהוג בבלוגים אחרים (בארץ ובחו"ל), כמה זמן לוקח לכם לייצר תוכן, מהי הזמינות שלכם, וכמובן מהי ההערכה לכמות הקוראים שיגיעו.

אני מעדיפה לראות בלוג עקבי, גם אם מפורסם בו פוסט אחד בחודש, מאשר בלוג שמתחיל בקול תרועה רמה עם פוסט מדי שבוע, ולאחר כמה חודשים נזנח לאנחות.

ועוד כמה טיפים קטנים וחשובים למי שרוצה להתחיל:

  • לא חשוב על מה אתם כותבים, תחשבו על הקוראים כמה שיותר ועל עצמכם כמה שפחות. המיקוד הזה יגרום לתוכן שלכם להיות מדויק ובעל ערך.
  • השקיעו מחשבת תחילה – החל משלב אפיון הבלוג, וכלה בכל פוסט בודד. עצרו לרגע לחשוב מהו המסר אותו אתם רוצים להעביר והופ – שדרגתם את התוכן שלכם.
  • אבל אל תפחדו להתחיל. לפעמים מרוב פחד שהבלוג לא יהיה מושלם (והוא כנראה לא יהיה מושלם), אנחנו לא מתחילים. מילת הקסם בבלוג, יצור דינמי שכזה, הוא דיוק תוך כדי תנועה. זה יקרה אם תרצו או לא, אז מוטב להתחיל.
  • אל תפסיקו ללמוד. עולם הדיגיטל משתנה כל כך מהר! חשוב מאוד להיות עם יד על הדופק ולהתקדם ברוח הזמנים, גם עם הבלוג.
  • תיעזרו באחרים. לפעמים סיעור מוחות, ייעוץ אישי או שיחה עם חברה יכולים לעשות פלאים לבלוג שלנו. נסו את זה.

עוד טיפים לבלוגרים מתחילים, כאן.

תרצו לדעת עוד על בלוג עסקי? תרצו להתייעץ על בלוג משלכם? אני פה. צרו קשר ונקבע. כוס קפה אחת ותבינו שאתם לא לבד 🙂

תגובה אחת

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)