BLocal

גיל מרטנס - כלים לשיווק באמצעות תוכן, בלוגינג וניהול קהילות

גיל מרטנס – כלים לשיווק באמצעות תוכן, בלוגינג וניהול קהילות

  • ראשי
  • מי אני?
  • מוצרים ושירותים
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות לארגונים
    • הרצאות
    • קורס דיגיטלי לשיווק באמצעות תוכן
    • הרצאות און ליין
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות
    • ניהול תוכן ובלוגינג עסקי
    • ייעוץ אישי בכל הקשור לתוכן
  • שיווק באמצעות תוכן
    • תוכן דיגיטלי
    • כלים לכתיבה
    • בלוגינג עסקי
  • ניהול קהילות
  • Be Local
    • כלים לעסקים קטנים
    • כלכלה מקומית
    • עסקים מקומיים
  • הבלוג
    • שיווק באמצעות תוכן
    • ניהול קהילות
    • כלים לכתיבה
    • בלוגינג עסקי
    • תוכן דיגיטלי
    • טרנספורמציה דיגיטלית
  • דברו איתי
  • לקוחות
  • ללמוד ממני און ליין
You are here: Home / שיווק באמצעות תוכן / בלוגינג עסקי / איך להפסיק לפחד מהכתיבה?

איך להפסיק לפחד מהכתיבה?

7 ביולי 2017 by גיל מרטנס 4 Comments

אבל על מה אני אכתוב?

איך אגרום לאנשים להתעניין במה שאני כותבת?

מתי אמצא לזה זמן?

מה אם יגמרו לי הרעיונות?

את השאלות האלו, ועוד רבות אחרות, אני פוגשת בכל שבוע כשאני מדברת עם בעלי עסקים על כתיבה און ליין ועל בלוג לעסק שלהם.

פחד מכתיבה

נכון, כתיבה היא מחויבות, ובלוג עסקי טוב דורש התמדה והבנה ולא רק כתיבה על כל דבר שצץ לנו בראש, מתי שבא לנו. בלוג עסקי דורש טיפוח, והכתיבה בו לוקחת זמן. אין פתרונות קסם, לצערי.

אבל מתחת לשאלות האלו, לפעמים מסתתר פשוט פחד מהכתיבה. לא כולנו נולדנו כותבים, ניהלנו יומנים או חטאנו בשירים בגיל ההתבגרות. לא לכולנו קל להתיישב עם מחברת או מאחורי מסך ומקלדת ופשוט למצוא מילים נכונות למה שאנחנו רוצים להעביר הלאה. לא פעם אני נתקלת במשפט הבא "אני לא טובה בכתיבה", או "אין לי את זה". עוד קצת על פחדים נפוצים בכתיבה תוכלו לקרוא כאן.

לאחר מעל שש שנות בלוגינג ועשרות ספרים על בלוגים וכתיבה, גיליתי ש:

  • כמו כל דבר שאני מכירה, מדובר פעמים בודדות בכישרון, אבל ברוב המקרים ביכולת נרכשת.
  • כדאי לרדת לקרקע. אנחנו לא מתכוונים להוציא מחר ספר מופת, אלא לקרב אלינו קוראים ולקוחות ע"י נתינת ערך בתחום שאנחנו מבינים ומכירים היטב.
  • אימון ועוד אימון ישפרו את הכתיבה. לכן ככל שתמהרו להתחיל, כך תמהרו להשתפר. כשאני קוראת פוסטים שכתבתי לפני שנים, כל כך מתחשק לי למחוק אותם מרוב בושה. או לחילופין פשוט להסתתר מתחת לשולחן. אבל זה חלק מהמסע שלי וממי שהייתי אז, ודווקא היכולת להשתפר תוך כדי תנועה היא כל כך אנושית. זו הסיבה שכל אותם הפוסטים עדיין נמצאים בבלוגים שלי.
  • יש המון דברים שניתן ללמוד בכתיבה און ליין. על השפה, על הלקוחות, על דרכים להעביר מסרים, על פלטפורמות מתאימות לכל מסר, ועל מבנה הכתיבה. למי שלא מרגיש בנוח עם הכתיבה, המבנה והידע יכולים לתת בסיס ועוגן לחומר כתוב.
  • ברגע שאנחנו מבינים למי אנחנו כותבים, ומה אנחנו רוצים לתת לו, אנחנו כבר במצב הרבה יותר טוב ממישהו בעל כישרון כתיבה נדיר, או יכולת פלאית לספר סיפור, אבל בלי מטרה, קהל יעד ומסר ברור. כשאנחנו מבינים למי אנחנו רוצים לתת ומה יש לנו לתת לו, אנחנו יוצאים מעצמינו ועוברים לצד השני, ואז התירוצים פשוט פחות עובדים. כי הכתיבה לא נוגעת לנו, אלא לנתינת ערך למישהו אחר.
  • החיפוש אחר הפוסט המושלם, הכתיבה המושחזת ביותר או הבלוג האולטימטיבי הוא בסופו של דבר סוג של דחיינות. אני מעדיפה להתחיל ולהשתפר תוך כדי תנועה. דברים שלומדים מהשטח לא תמיד יודעים ורואים מראש. זה נכון לניהול פרויקטים, לעבודה על רעיון, לכתיבת בלוג. עזבו את החיפוש אחר המושלם. מושלם הרבה פחות מעניין מהקול האותנטי שלכם וממה שיש לכם להעביר הלאה. עוד על הרעיון של בלוג מושלם תוכלו לקרוא כאן.
  • יש לכתיבה יכולות מדהימות לרפא, לסדר, להעצים אותנו. כל כך חבל לא להיחשף אליהן. עוד על נפלאות הכתיבה- כאן.

איך להפסיק לפחד מהכתיבה

יש לי כמה רעיונות – איך אפשר להפסיק לפחד מהכתיבה ולהתחיל להתאמן בה:

  • דפי בוקר. בכל הרצאה, סדנא או קורס שאני מעבירה, אני ממליצה על השיטה הקסומה והממכרת הזו. ג'וליה קמרון, בספרה הנפלא, דרך האמן, ממליצה עליה כדרך להגברת יצירתיות, והיא אכן כזו! באמצעות דפי הבוקר שלנו, 3 עמודים שבהם אנחנו כותבים כל מה שעולה לנו בראש בצורה אינטואיטיבית על הבוקר, אנחנו מנקים את הראש ממחשבות כאוטיות, מסדרים אותם במשפטים, ועל הדרך מתאמנים בכתיבה. בנוסף, אנחנו נמצאים בסוג של מדיטצייה, ונוכחות מלאה ברגע. נסו ותראו כמה דברים מופלאים קורים כשאנחנו מכניסים את הכתיבה לתוך היומיום שלנו. לאחר תקופה תבינו שאתם מצליחים להעביר מחשבות ורעיונות אל הכתוב. מבחינתי גם מדובר באחת הדרכים הכי אפקטיביות למציאת רעיונות חדשים.
  • הקליטו את עצמכם ונסו לתמלל את הדברים שאמרתם. יש אנשים שנוח להם מאוד לדבר (עם עצמם או עם אחרים), אבל פחות נוח לכתוב. זו דרך אחת להראות שאין הבדל גדול בין השניים. בכתיבה און ליין, ובעיקר בבלוגים וברשתות החברתיות, נהוג לכתוב בשפה מדוברת, ולכן השיטה יכולה לעבוד עבורכם.
  • מחויבות יומיומית. פתחו את היומן וסמנו לעצמכם זמן יומיומי לכתיבה. אלו יכולות להיות אפילו 10 דקות מדי יום, אבל חשוב שתתמידו בזה לתקופה. כך המוח שלכם יבין שאתם רציניים ושאתם מתכוונים להפוך את הכתיבה לחלק בלתי נפרד מהעשייה שלכם. על הדרך פשוט תתאמנו בכתיבה. אז הרווחתם פעמיים.
  • נסו להיצמד למבנה מסוים. יש כל מיני דרכים להעברת מסרים בכתיבה שיש להם מבנה ברור. לדוגמא: אם אתם כותבים סיפור, נסו להיצמד למבנה הקלאסי של אז (מה קרה לפני), ואז (איך משהו השתנה, איך מצאתם פתרון, או הגעתם לנקודת המפנה), ומאז (איך השתנו החיים שלכם בעקבות נקודת המפנה או גילוי הפתרון). אם מדובר בפוסט שמלמד משהו, תוכלו להיצמד למבנה של: פסקת פתיחה ובה הצגת הבעיה, גוף הטקסט ובו רעיונות לפתרון, ולבסוף פסקת סיכום ובה סיכום הפתרון או הצעדים שיש לעשות כדי להתגבר על הבעיה.
  • רשמו קודם כל את הטקסט בנקודות. כשיש לנו נקודות אחיזה, קל לנו יותר למלא את הכתוב בתוכן. חשבו מה אתם רוצים להעביר הלאה ורשמו בנקודות בשפה הכי פשוטה. הנקודות האלו ישמשו עוגן לכתוב ומסגרת לטקסט.
  • היצמדו לתהליך מובנה. כשאתם ניגשים לכתיבת פוסט (או ניוזלטר, או כל דבר) ואין לכם מושג איך להתחיל, תוכלו להיצמד לתהליך מובנה של כתיבה. בתהליך הזה תעברו שלב אחר שלב של מטרה, מציאת המסר המתאים, כתיבתו וכד'. הנה תהליך שאני ממליצה עליו.
  • מצאו חבר/ה לכתיבה. מישהו שאפשר לשבת איתו ופשוט לכתוב, להחליף רעיונות, להתייעץ, או לשלוח לו את הטקסט בסוף הכתיבה כדי שייתן לנו פידבק. הרעיון הוא להימנע מהבדידות של הכתיבה וגם לייצר מחויבות מול אדם נוסף.
  • קראו יותר. ככל שהמילה הכתובה תדבר אליכם יותר, אני מניחה שגם הכתיבה תיראה לכם יותר נגישה, יותר מושכת, יותר אפקטיבית. אני יודעת שבימינו, כשזמן הקשב מתקצר ומתקצר, זה מאתגר. אבל מתי לאחרונה לקחתם על עצמכם אתגר כל כך מספק? קחו ספר, מאמר בעיתון או בלוג מעניין, נשימה עמוקה וקדימה!

 

והנה עוד כמה עצות מאנשים שבהחלט הכניסו את הכתיבה לתוך החיים שלהם, ושלנו.

כתיבה היא הרגל, והרגל כל כך מופלא, שאני ממליצה לכם להתנסות בו. עוד רעיונות על איך להכניס את הכתיבה לתוך היומיום שלכם, תוכלו למצוא כאן.

זכרו – אנשים מתחברים לאותנטיות, לכתיבה פשוטה ובגובה העיניים, ובעיקר לכתיבה שיש לה ערך עבורם. צאו מעצכם ותראו את הקהל שלכם. כשתבינו שיש לכם מה לתת להם, אני מאמינה שתמצאו את הקול האישי ואת הדרך הנכונה להעביר את מה שיש בכם הלאה. צריכים עזרה בזה? אני פה.

 

עוד קצת באותו עניין

  • מי מפחד מרגש בעסקים?מי מפחד מרגש בעסקים?
  • תוכן בעל ערך. מה זה בכלל?תוכן בעל ערך. מה זה בכלל?
  • טעויות בכתיבה עסקית און לייןטעויות בכתיבה עסקית און ליין
  • על שיווק באמצעות תוכן ויום עיון ליצירתועל שיווק באמצעות תוכן ויום עיון ליצירתו
  • כל הדרכים מובילות לבלוג עסקיכל הדרכים מובילות לבלוג עסקי
  • איך מכניסים את הכתיבה לתוך היומיום שלנו?איך מכניסים את הכתיבה לתוך היומיום שלנו?

Filed Under: בלוגינג עסקי, כלים לכתיבה Tagged With: בלוג, בלוג עסקי, כתיבה, לכתוב, פחד מכתיבה

Comments

  1. אליו בן עמי says

    8 ביולי 2017 at 7:56

    את דוגמא נהדרת לאדם שהוא walk the talk
    ומיישמת בבלוג הזה בדיוק את הערך שאת מדברת עליו. כל הכבוד!

    הגב
    • גיל מרטנס says

      8 ביולי 2017 at 15:08

      אליו, תודה רבה. מרגש לשמוע.

      הגב
  2. קרן, יבנה says

    9 ביולי 2017 at 8:38

    מתחברת מאד לצורך לנוע ולשכוח מהמושלמות…עובדת על זה!
    אשמח להיעזר בך 🙂

    הגב
    • גיל מרטנס says

      9 ביולי 2017 at 8:44

      אני פה בשביל מה וכמה שתרצי 3>

      הגב

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

די, תמשיכי. אני רוצה לקבל עוד מהטוב הזה :)

חיפוש בהררי התוכן שיש פה

הבלוג -מה מעניין אותך לקרוא?

על מה כתבתי לאחרונה?

  • קהילה כבית מקצועי
  • להרוויח את אמון הלקוחות באמצעות תוכן
  • קהילה Vs מועדון לקוחות Vs ארגון בוגרים
  • להראות במקום לספר – הקסם של שיווק באמצעות תוכן
  • קהילות כיוצרות שינוי
קורס לשיווק באמצעות תוכן

פוסטים אחרונים

  • קהילה כבית מקצועי
  • להרוויח את אמון הלקוחות באמצעות תוכן
  • קהילה Vs מועדון לקוחות Vs ארגון בוגרים
  • להראות במקום לספר – הקסם של שיווק באמצעות תוכן
  • קהילות כיוצרות שינוי

חיפוש באתר

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

BLocal · © 2021 · Powered by Jetweb