חיפוש

איך לסכם שנה באמצעות כתיבה?

החלטתי לחשוף בפניכם את הרשימות שאני נוהגת להכין בסוף כל שנה. הן מיישרות לי את הגב ומרחיבות את הלב והתודעה. מומלץ בחום לאמץ.

בכל דצמבר אני מפנה זמן כדי לשבת ולסכם את השנה. יש מי שעושה זאת בראש השנה (האמת? אני עושה זאת גם בראש השנה, אבל עם סיומה של שנה אזרחית אני עושה זאת בצורה יותר מקיפה ורצינית). אז אם עדיין לא עשיתם בספטמבר – הנה יש לכם הזדמנות לתקן עכשיו.

נתחיל דווקא באיך אני מסכמת את השנה: אני כותבת. הכל.

הכתיבה לא רק מסדרת לנו את המחשבות הכאוטיות, היא גם מקדמת אותנו לעבר פעולה, והיא הופכת את ההחלטות שלנו למוחשיות הרבה יותר. כמובן שאם אנחנו כותבים, אנחנו יכולים גם לחזור ולקרוא ולבדוק מפעם לפעם איך אנחנו עומדים מול ההחלטות שקיבלנו.

מדי שנה אני עושה רשימות בשני תחומים – האישי והמקצועי.

ברמה האישית אני בוחרת נושא לעבוד עליו השנה, והיקום כמו היקום, תמיד מתגייס לטובתי ונותן לי שיעורים בזה אחר זה כדי לבחון את הנושא השנתי. זה אף פעם לא קל אבל זה תמיד מעניין, מלמד ומקדם. נושאים שבחנתי בשנים קודמות היו קלילות, הכרה, קבלה עצמית וכד'. אני רושמת לעצמי כל מה שלמדתי בשנה הקודמת, מה אני לוקחת איתי לשנה הבאה, ומה אני בוחרת להשאיר עם השנה החולפת.

בתחום המקצועי אני עושה רשימות יותר ממוקדות.

זה הזמן לכוס קפה או שוקו חם, שעה של שקט, דף ועט.

אז אחרי שהבנו שצריך גם לכתוב את הכל, הנה הצצה לנושאי הרשימות שאני עורכת (אני יודעת שברגע שאכתוב אותן כאן זה יחייב אותי לעבוד עליהן בקפדנות במהלך החודש, כי אין כמו התחייבות מול קהל הקוראים כדי להזיז אותי):

  1. כל מה שהשגתי השנה – החל מדברים קטנטנים (זה יכול להיות לכתוב פוסטים בכל הבלוגים, להיפגש עם אנשים חדשים וכד') וכלה בהישגים של ממש (קורסים חדשים, שיתופי פעולה, נושאים חדשים שלמדתי ולימדתי ועוד). זו רשימה שגורמת לגב להתיישר וללב להתרחב. קחו את הזמן ובכל פעם שאתם זוכרים משהו, פשוט תוסיפו לרשימה. אם חיפשתם עוגן שיעשה לכם טוב ברגעים הקשים – הרשימה הזו היא סוג של אבקת קסם. הכניסו אליה כל דבר שמבחינתכם נחשב להישג, ללא שיפוטיות. מניסיון, זה ישתלם. אולי בגלל החוק היקומי שדומה מושך דומה, ההצלחות שלנו ראויות למקום של כבוד אצלנו בראש ובלב, וכשהן כתובות יש להן גם סוג של חותמת.
  2. כל מה שלמדתי השנה. אלו יכולים להיות קורסים און ליין או אוף ליין, הרצאות ששמעתי, ספרים שקראתי או נושאים שהחלטתי להכנס אליהם. ואלו יכולים להיות גם דברים שלמדתי מהנסיון – פידבקים שקיבלתי, שיחות שהבהירו לי דברים וכד'. נכון, לא תמיד קל לשחזר אחורה, אבל שווה לגמרי להשקיע בזה. כי תכלס? אנחנו לומדים כל יום ומכל מי שאנחנו פוגשים. אבל כמה פעמים אנחנו עוצרים ומודים על הלמידה המשמעותית הזו ומבינים כמה היא מקדמת אותנו? הנה ההזדמנות שלכם לעשות את זה.
  3. כל מה שלא עבד לי השנה – סדנאות שלא הצלחתי למלא, פוסטים שלא פגעו, יוזמות שלא הצליחו וכד'. זו הזדמנות לשבת בשקט ולבדוק מה לא עבד, ולמה, ומה אפשר ללמוד גם מזה לשנה הבאה. החוכמה היא לא לעשות את אותן הטעויות. כמובן שמפעם לפעם נעשה אותן, אבל כשהן כתובות הסיכוי לכך פוחת.
  4. החלטות שקיבלתי. כמה פעמים אנחנו מקבלים החלטות ולא באמת עומדים בהן? אני יודעת שלי יש לפחות אחת כזו ביום. הסוד של ההחלטות שאני כן מצליחה ליישם? אני מבינה את חשיבותן ומצליחה להכניס את המימוש שלהן להרגל – וזה אומר המון התמדה. וזה כמובן נושא לספר שלם ולא רק לפסקה בפוסט. אבל ההחלטות הרשומות יש להן כוח וסיכוי גבוה יותר להפוך יותר "רשמיות" בעינינו, ולכן גם לכאלה שנעמוד בהן.
  5. מה אני לוקחת איתי לשנה הבאה – שותפויות שעבדו לי, רעיונות, הצעות שמחכות למענה, תחושות, החלטות ומוצרים שעבדו ואני רוצה להמשיך איתם גם השנה.
  6. במה אני רוצה להתחדש בשנה הבאה – רעיונות חדשים (כאלה שהבשילו ואני כבר יודעת איך להתחיל ליישם, וגם כאלה שעדיין בשלב המחשבה בלבד), לקוחות חדשים, צמיחה והתפתחות. ואני תמיד אוהבת להשאיר מקום להפתעות שהיקום מכין לי 😊.
  7. נושאים פתוחים לשנה הקרובה – מוצרים, שותפויות, רעיונות שעדיין לא ברור לי מה לעשות איתם. כי תמיד יש גם כאלה שאני שמה בצד להחלטות מאוחרות יותר. יועץ חכם אמר לי פעם שהחלטות שאינן קריטיות כדאי לדחות למועד שבו יהיו לי יותר נתונים. זה הופך את הדחיינות להרבה יותר מוצדקת!
  8. וכמובן – כל הדברים שאני בוחרת להשאיר מאחור בשנה שמסתיימת . כל דבר שפשוט עייפתי ממנו, לא עבד לי, הרגיז אותי או גיליתי שאינו מתאים לי- נכנס לרשימה הזו. אין לכם מושג כמה זה משחרר להעלות את כל אותם הדברים על הדף. אם אתם מרגישים שזה יעזור לכם להיפטר מהדברים האלה – שרפו או קרעו את הדף הזה, והשמידו את אותם הדברים – לפחות באופן מסוים.

יש לכם אומץ? שתפו חבר, יועץ או את בן הזוג ברשימות. זה יהפוך אותן אפילו ליותר חזקות.

יש לכם רשימות משלכם? אשמח לשמוע ולהוסיף לשלי!

10 תגובות

  1. פוסט מצוין בזמן מעולה! רשימות עושות סדר ועוזרות לנו למפות ולמקם את הדברים בסדר הנכון לנו. אין זמן מתאים יותר לכך משנה חדשה❣️

  2. גיל , ואוו פוסט כל כך מדוייק שעושה חשק לסכם שנת 2018.
    כרגע הלכתי, לסכם לעשות רשימה כבר עכשיו 🙂.

    1. איזה יופי, דשה. יש לך המון עשייה נהדרת לסכם 🙂 בהצלחה!

  3. האמת שאני קצת פוחדת מסיכומים כי בדרך כלל הולכת בהם לאיבוד.
    הפוסט הזה ממקד ומסדר את הדברים ובהחלט עושה חשק לנסות להכין פוסט סיכום שנה שהייתה ממש מדהימה ומגיע לה סיכום.
    מבטיחה לתייג אותך⁦❤️⁩
    שתהייה שנה חדשה נפלאה

    1. איזה יופי, הרשימות באמת עושות נפלאות.
      שיהיה בהצלחה, ומחכה לקרוא 🙂

  4. כל כך נכון וממוקד. ממרום גילי , ישנן שנים שקל לנו להיזכר ולסכם וישנן שנים שלא….תודה שהזכרת לי לעשות זאת דוקא בתחום הלא אישי, מקצועי שהשנה היה משמעותי מאוד בשבילי .שכמובן משפיע גם על האישי. ממליצה בחום !

    1. נכון, כולנו צריכים תזכורת כזו מפעם לפעם- לעצור להכיר מה שהיה ומה שיהיה. אנחנו נוטים להסחף עם הכל בלי לעשות את העצירה הכל כך חשובה הזו מפעם לפעם.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)