חיפוש

מה הקשר בין סטוריטלינג לקידום אתרים? פוסט אורח מאת דניאל זריהן

לסיפורים יש כוח אדיר - לחבר אלינו לקוחות, לרגש אותם, לגרום להם להבין. מסתבר שיש להם עוד כוח - לקדם את האתר שלנו. מוזמנים לגלות איך.

סטוריטלינג, אומנות העברת המסר דרך סיפור, היא למעשה האומנות הנפוצה ביותר בעולם. כאשר חושבים על זה לעומק, כולנו מספרי סיפורים. אנחנו מספרים סיפור כשאנחנו מאחרים לעבודה, ומספרים סיפור שונה לגמרי כאשר אנחנו ניגשים לראיון עבודה. אנחנו מספרים סיפור בדייט הראשון עם בן או בת הזוג וגם סיפור אחרי לכתו של אדם קרוב.

סיפור הוא מה שמייצר מסגרת לתוכן, ומה שמבדל פיסת תוכן אחת מן השניה, גם אם הן קרובות מאוד במהות.

גם קידום אתרים הוא סוג של אומנות העברת מסר באמצעות סיפור. מי שחושב על תהליך קידום אתרים כאוסף של פעולות טכניות שיש לבצע באתר ואולי בעוד כמה נכסים מחוץ לאתר, יכול לבצע עבודת קידום טובה למדי, אולם עד שלב מסוים. כאשר מגיעים לצמרת, סיפור טוב ומסגרת נכונה למותג היא לא פחות חשובה, בטח ובטח אם מנסים לייצר למותג הזה מיצוב וסמכות בנישה שבה הוא פועל.

אז מדוע סטוריטלינג הוא מרכיב חשוב כל כך כמעט בכל פרויקט קידום אתרים? בעיקר משום שלצד המסגרת, הוא משפיע באופן ישיר על המדדים הטכניים בתהליך הקידום, אחריהם אנשי המקצוע נוהגים לעקוב באדיקות. כדי לסייע לכם ולהבין זאת מעט יותר לעומק, הנה כמה סיבות שהופכות תהליך קידום אתרים אשר מלווה בסטוריטלינג לתהליך מנצח.

סיבה מספר 1: סיפור טוב מייצר שיתופים

ודאי יצא לכם לראות לא מעט פעמים פוסטים מרגשים ממש, של אדם אלמוני לחלוטין, שזכו לאלפי שיתופים, מאות אלפי לייקים, ומאות רבות של תגובות. איך הקסם הזה קורה? ובכן, תוכן שכתוב בצורה נכונה, מרגשת ונוגעת ללב, הוא תוכן שיכול להניע אנשים לצאת מאזור הנוחות שלהם ולבצע פעולות כמו תיוג, שיתוף, תגובה, הצטרפות לדף אוהדים, השארת ביקורת ועוד.

לסממנים האלו יש שם מקצועי בכל הנוגע לקידום אתרים. אלו נקראים סיגנלים חברתיים, ומקדם אתרים שעושה עבודה רצינית דואג לשלב אותם בפרויקטים אשר דורשים תשומת לב מיוחדת. מדוע הסיגנלים האלו חשובים כל כך?

משום שמנועי החיפוש מצפים להם. אם המותג הוא באמת גדול, מוצלח וזוכה לשבחים רבים, תגובות אוהדות של לקוחות מן העבר, חוות דעת וקישורים מאתרים ברי סמכות, הרי שמנועי החיפוש השונים היו מצפים לראות את הבשורה מופצת גם ברשתות החברתיות בהתאמה. כאשר זה לא קורה, מנועי החיפוש עלולים לחשוד שמדובר בניסיון לבצע מניפולציה על מנוע החיפוש ולהחליט לבדוק את האתר יותר מקרוב.

סיבה מספר 2: סיפור טוב מגדיל את משך השהיה באתר

עוד יתרון חשוב של סיפור טוב שמוטמע בכל הנכסים הדיגיטליים של מותג, הוא השגת תשומת הלב של הגולשים. כאשר גולשים מגיעים לאתר ונשארים בו זמן ממושך, הדבר יכול להעיד על כך שהאתר מעניין אותם, מספק להם תוכן ערכי ואיכותי, ועדיף בעיני הגולשים על חזרה לדף תוצאות החיפוש והמשך אל תוצאת החיפוש הבאה.

נכון, משך זמן קצר באתר לא תמיד מעיד על אי שביעות רצון של הגולש. בחלק מן האתרים הגולשים יכולים לקבל מענה איכותי בתוך שניות ספורות, לנטוש את האתר, ולא להזדקק בשנית לדף תוצאות החיפוש. אלא שהגדלת משך השהיה עבור חיפושים שבהם המתחרים לא משיגים זמן שהיה ארוך במיוחד, הוא בהחלט פעולה שתוכל לסייע לכם לבדל את העסק מן המתחרים, ולקדם את אתר העסק, במנועי החיפוש השונים.

סיבה מספר 3: רגש ממיר טוב יותר מהגיון

בסופו של יום, מנקודת המבט של בעל עסק שיש לו אתר, המדד החשוב באמת הוא שיעור ההמרה של גולשים באתר. ככל ששיעור ההמרה של גולשים המגיעים לאתר יהיה גבוה יותר, כך עבור תקציב פרסום קטן יותר, יוכל בעל העסק לייצר הכנסות גבוהות יותר בעסק. למעשה, הנוסחה הזאת נכונה לכל עסק, בין אם הוא פועל בזירה הדיגיטלית ובין אם הוא משתייך לזירות המסחר הקלאסיות.

אם כך, האתגר שעומד לפתחו של כל בעל עסק הוא כיצד להמיר טוב יותר את הגולשים. בעולם שבו יש כמעט לכל עסק שורה של מתחרים עם הצעות ערך דומות עד כדי זהות זו לזו, קשה מאוד לייצר בעסק בידול, ולשכנע את הגולשים שהיתרונות של העסק עולים בהרבה על אלו של המתחרים.

סיפור טוב יכול לשנות את כל זה. במקום להתמקד בהיבטים טכניים של דף הנחיתה, ולהחליט האם הכפתור צריך להיות צבוע בירוק או באדום, והאם התמונה צריכה להיות לימין הטופס או לשמאלו, נסו לשלב רגש בסיפור ולפנות אל מה שמניע את האדם בפועל.

למשל, אם אתם מוכרים דיאטה, אל תנסו להסתפק בפירוט של היתרונות המשולבים בשיטת הדיאטה שלכם. במקום זאת, ספרו את סיפור החיים שלכם, הסבירו כיצד נעלבתם מהערה שנזרקה אליכם אי שם בגיל העשרה, איך הבנתם שאם אתם לא עושים מעשה אתם תשקעו בדיכאון דווקא בשנים הטובות ביותר שלכם, איך לקחתם את עצמכם בידיים ויצרתם שינוי חיובי בחיים וכו'. שימו לב, הפעלת יותר מרגש אחד בקשת הרגשות תוכל לסייע לכם ליצור סיפור ממש טוב: רגשות של אכזבה, עצבות, תקוה, הגשמה – כל אלו יאפשרו הזדהות של קהל הגולשים עם המותג שלכם. כשזה יקרה, חיפושים ישירים על שם המותג בודאי ובודאי שיסייעו לכל פרויקט קידום אתרים.

סיבה מספר 4: סיפור טוב מקטין את שיעור הנטישה באתר

עוד מדד שעליו לא מדברים מספיק בכל הקשור לקידום אתרים, הוא שיעור הנטישה של גולשים מן האתר. נטישה מתייחסת ליציאה מן האתר לאחר צפיה בעמוד אחד בלבד. לעיתים, צפיה בעמוד אחד זה כל מה שהזדקק לו הגולש, ולעיתים מדובר באינדיקציה המצביעה על אי שביעות רצון של הגולש מן האתר.

כאשר נטישה כזו מלווה בחזרה אל דף תוצאות החיפוש והמשך אל תוצאת החיפוש הבאה, מדובר באינדיקציה שהיא לכל הדעות שלילית. קידום אתרים שמשלב בתוכו סטוריטלינג איכותי – הוא תהליך שמיועד להפחית את שיעורי הנטישה של גולשים באתר, ולאותת למנועי החיפוש שחל שיפור ברמת שביעות הרצון של גולשים מן האתר.

סיבה מספר 5: סיפור טוב הוא שובר שוויון

לא מעט פעמים, נתקל הגולש באוסף של הצעות ערך זהות, שמסופקות לו ממספר מתחרים, עם הבדלים זניחים ביניהן. בחלק מן המקרים הגולש זקוק למדד כלשהו שיאפשר לו לבחור את הספק המתאים ביותר. כאשר הצעות הערך עצמן זהות, אין שום סיבה לגולש שלא לבחור בספק שיש לו את סיפור החיים הטוב ביותר, שמייצר הכי הרבה ערך לא רק ללקוח אלא גם לסביבה עצמה, שיש לו תרומה משמעותית לחברה, לחלשים ולמי שבאמת זקוק לכך.

כאשר עסק משתמש בשובר השוויון הזה, הלקוחות עצמם יהיו אלו שיאותתו למנועי החיפוש שהם שבעי רצון יותר מן האתר, אם באמצעות שיעור המרות גבוה יותר, אם באמצעות חיפוש ישיר של שם המותג בעתיד, אם באמצעות הגדלת משך השהיה והקטנת שיעור הנטישה ועוד ועוד.

(התמונות בפוסט מתוך האתר freepik.com).


וכמה מילים ממני – קודם כל תודה רבה לדניאל. אני תמיד שמחה לראות איך דברים מתחברים. בסופו של דבר, כמו שאני מספרת ברבות מהרצאותיי – כשאתם כותבים תוכן שעושה טוב לאנשים, התוכן יעשה גם טוב למנועי החיפוש, וכמובן בהמשך לקידום האתר. והכי חשוב? למיתוג שלכם. המוח שלנו אוהב סיפורים – הם מייצרים אצלו תחושה נוחה ומוכרת. אין פלא שהם עובדים כל כך טוב.

חושבים לשלב סיפורים בתוכן שלכם? ספרו לי.

2 תגובות

  1. גיל יקרה שוב קלעת בול💕
    בזמן האחרון ירד מתעסקת הזה
    יש לי המון סיפורים מרתקים
    וחושבת איך להביא אותם לכתב
    אז תודה על המאמר שהיגיע בדיוק בזמן

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)