חיפוש

מחשבות על השקעות מקומיות

תארו לכם שבמקום לשים את הכסף בבנק יכולנו להשקיע בקהילה המקומית שלנו?

(צילום של עדי אשר – שוק מקומי בהדר יוסף)

בעקבות העשייה שלי בבלוג המקומי, מצאתי את עצמי יום אחד קוראת ספר על כלכלה (כן!! סוף סוף אני מצדיקה את התואר בהנדסה) מקומית (נו, ברור, לא?). אז הנה המלצה על הספר הזה שפתח לי את הראש (שם הספר ולינק לרכישה בסוף הפוסט), ומחשבות שעלו לי בעקבות הקריאה בו.

כיום, במידה ויש לנו כסף, אנחנו שמים אותו בבנק, נכון? ואז הבנק מלווה כסף, כמובן ברוב המקרים לעסקים גדולים וממש לא מקומיים, וכך יוצא שבאופן עקיף אנחנו משקיעים את כספנו בחברות לא לפי בחירתנו.

עכשיו דמיינו שעומדת בפניכם האפשרות להשקיע בעסקים מקומיים, קטנים, כאלו שאולי אתם תומכים בהם בלאו הכי. האם הייתם בוחרים באפשרות הזו? אני חושבת שאני הייתי בוחרת בה.

מסתבר שפלטפורמות להשקעות קטנות ומקומיות קיימות בעיקר בחיתולים. אבל מחשבות עליהן בהחלט מתחילות לצוץ פה ושם. ואני אופטימית, כהרגלי.

אפשרויות להשקעות מקומיות:

  • קרנות מקומיות. אולי העיריות/המועצות המקומיות יכולות להיות שותפות לקרן כזו?
  • קואופרטיבים – של צרכנות או של עובדים (כיום, 99% מהקואופרטיבים הם מקומיים).
  • בנקים מקומיים. כמובן שתהיה להם העדפה להשקעות והלוואות לעסקים מקומיים.
  • פלטפורמות להלוואות מקומיות שיינתנו ע"י לקוחות העסק – כגון CreditHood הישראלית.
  • פלטפורמות להלוואות בין אנשים, כדוגמת אופק (בקרוב).
  • פלטפורמה למיקרו הלוואות (מכירים את הסיפור מעורר ההשראה של מוחמד יונוס בבנגלדש?)

הספר מנסה להראות כי השקעה מקומית מורידה סיכון ומשפרת החזר. בין השאר, אלו הסיבות:

  1. משקיעים יכולים לבקר בחברה בה השקיעו, לבדוק את המוצרים, לפגוש את המנכ"ל ואת הצוות. זה כמובן מקטין את הסיכוי להסתבך בצרה או הונאה כמו של ENRON.
  2. משקיעים מבינים שההשקעה שלהם היא לטובת הקהילה ולא רק למען שורה תחתונה של רווחים (יותר משרות, יותר יציבות, פחות פשע בקהילה ועוד) – יש גם רווח חברתי לקהילה.
  3. משקיעים מקומיים נוטים להיות פחות פסיביים – מה שכמובן מגדיל את סיכויי ההצלחה. אולי הם יכולים לתרום מנסיונם, מומחיותם וכד'?
  4. משום שעסקים מקומיים מוציאים יותר כסף בתוך הקהילה – ה"מכפילים" שלהם מסייעים גם לעסקים אחרים בקהילה. ולכן ה"פורטפוליו" של המשקיע מתרחב אוטומטית. כל עסק מקומי מסייע לאחר לא ליפול.

רוצים לדעת עוד? יש לכם עוד רעיונות? אשמח לשמוע.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)