BLocal

גיל מרטנס - הרצאות, קורסים וסדנאות שיווק באמצעות תוכן, בלוגינג וניהול קהילות

גיל מרטנס – הרצאות, קורסים וסדנאות על שיווק באמצעות תוכן, כתיבה ברשת וניהול קהילות

  • ראשי
  • מי אני?
  • מוצרים ושירותים
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות לארגונים
    • הרצאות
    • מדריך להקמת קהילה דיגיטלית
    • קורס דיגיטלי לניהול קהילות
    • קורס דיגיטלי לשיווק באמצעות תוכן
    • הרצאות און ליין
    • קורסים, ימי עיון וסדנאות
    • ניהול תוכן ובלוגינג עסקי
    • ייעוץ אישי בכל הקשור לתוכן
  • שיווק באמצעות תוכן
    • תוכן דיגיטלי
    • כלים לכתיבה
    • בלוגינג עסקי
  • ניהול קהילות
  • השפעות המדיה החברתית
  • הבלוג
    • שיווק באמצעות תוכן
    • ניהול קהילות
    • כלים לכתיבה
    • השפעות המדיה החברתית
    • בלוגינג עסקי
    • תוכן דיגיטלי
    • טרנספורמציה דיגיטלית
      • חומרים שכתבתי עבור קהילת הטרנספורמציה הדיגיטלית הממשלתית
    • Be Local
  • דברו איתי
  • לקוחות
  • ללמוד ממני און ליין
You are here: Home / שיווק באמצעות תוכן / כלים לכתיבה / מסתבר שלכתוב פשוט זה בכלל לא פשוט

מסתבר שלכתוב פשוט זה בכלל לא פשוט

29 בנובמבר 2017 by גיל מרטנס 2 Comments

ביום העיון האחרון שהעברתי, ראיתי שלא היה פשוט למשתתפות לקבל את הכלל הזה של לכתוב פשוט, והנה קיבלתי עוד הצדקה לכתוב את הפוסט הזה. הן שאלו למה לכתוב פשוט, ומה זה אומר, ובעיקר האם זה לא מוריד מאיכות הכתיבה שלנו.

אמרתי להן, ואני אכתוב גם כאן – לכתוב פשוט זו מיומנות, זה ממש לא פשוט! אבל זה כל כך חשוב, בעיקר היום, בעידן של הצפת ידע. מה שמבדיל בין מה שאנחנו נכתוב לבין אחרים, הוא פעמים רבות לא הידע עצמו, אלא אופן הנגשתו לקוראים.

כתיבה פשוטה ונגישה
איך להנגיש את הכתיבה? צילום: נגה שנער שויער

מה זה אומר לכתוב פשוט?

לכתוב פשוט אומר להנגיש את הידע, בצורה כזו שהקורא שלנו יבין.

למה זה לא כל כך פשוט? כי זה אומר שאנחנו צריכים לצאת מעצמנו, ומהדברים שנדמים לנו ברורים לגמרי, ולעבור לצד השני, אל ראשו של הקורא.

כתיבה פשוטה היא כזו שמנגישה ידע לקוראים שלנו, כדי שהם יבינו, ולכן היא לא אמורה להשתמש בביטויים מסורבלים, לא מובנים, או כאלה שיקשו על רצף הקריאה שלו, ולמעשה ימנעו ממנו להבין  את המסר שאנחנו רוצים להעביר לו.

האינטרנט צמצם את הפער בין השפה הכתובה לזו המדוברת, ולכן הפך את הכתיבה און ליין לנגישה יותר. צילום: נגה שנער שויער

כדי לכתוב פשוט, לא כדאי להעמיס את הכתוב ב:

  • משפטים מסורבלים. המוח שלנו אוהב לעצור, לנוח לרגע ולהעריך את הכתוב בכל פעם שהוא מגיע לנקודה. ככל שהמשפטים ארוכים ומסורבלים, הקורא צריך לנוח פחות ולעבוד יותר. והקוראים של היום פשוט לא מוכנים לעבוד קשה, הם יעברו מיד הלאה לפוסט בבלוג אחר שמנגיש את הנושא.
  • מטאפורות וקלישאות – מה שעובד נהדר בספרות, לא תמיד צולח את האון ליין. מטאפורות שהקורא לא יבין ישלחו אותו מחוץ לעניינים, וקלישאות שחוקות (המכונות בספרות "כתיבה לעצלנים") לא עושות כבר את העבודה.
  • ז'רגון מקצועי – לא הבנתם מילה או שתיים? מה הסיכוי שתתמידו בהמשך הקריאה? נכון, אפסי. וכך גם הקוראים שלכם. פעם, כשידע היה פרושו כוח, פיתחו בעלי מקצוע מסוימים שפה משלהם – אלו היו למשל רופאים ועורכי דין. השפה המיוחדת שלהם גרמה לאנשים להתייחס אליהם בכבוד ולהבין שיש להם ידע שפירושו כוח וכסף. אבל העולם שלנו עבר תהפוכות, והידע היום יותר ויותר זמין. מי שמצליח לבסס את עצמו כבעל כוח, כאוטוריטה בתחומו, הוא זה שיודע איך לתווך ולהנגיש את הידע הזה הלאה. ועם כל הכבוד לז'רגון מקצועי, הוא ממש לא מנגיש. חישבו על דוח הביטוח האחרון שניסיתם להבין, ותבינו על מה אני מדברת.
  • ריבוי מסרים, נתונים, ציטוטים וכד' – או בקיצור עומס. רוצים לתת לקורא חומר להמשך קריאה? שימו לינק, תפנו אותו למקורות מעניינים, אבל אל תעמיסו עליו, ובטח שלא בפעם אחת. הוא בסך הכל הגיע כדי לקרוא וללמוד מכם. תנו לו את מה שהוא רוצה, אבל במנות נעימות, קטנות, שיגרמו לו להבין על מה אתם מדברים, ואז לחזור.
  • עומס ויזואלי – העין קודם כל סורקת את הפוסט ומבצעת הערכה האם כדאי להמשיך ולהשקיע את הזמן היקר בקריאת הטקסט. על מנת שהסריקה הזו תעבור בשלום, מומלץ ליצור מראה "סריק" לפוסט – זה אומר שימוש בויזואל, חלוקה לפסקאות, שימוש בנקודות ועוד. תוכלו לקרוא איך להפוך את הפוסט שלכם ל"סריק" כאן.

ממחקרים שנעשו על אנשי מקצוע, מסתבר שגם כשהם קוראים חומר מקצועי, הם מעדיפים לקבל אותו בצורה ובשפה פשוטה. בואו נגיד את זה ככה – אף אחד לא יתלונן לעולם על כך שגרמתם לו להבין משהו בקלות!

תניחו שהקורא לא מבין בנושא עליו אתם מדברים, אבל לא שהוא טיפש! צילום: נגה שנער שויער

ומה זה לא אומר לכתוב פשוט?

זה לא אומר לכתוב בעברית קלוקלת, להנמיך את הרמה שלנו או לא להשתמש בדימויים יפים (ובתנאי שהם משרתים את הכתוב, ולא נועדו רק לפאר את האינטליגנציה שלנו). זה לא אומר להתייחס לקוראים שלנו בזלזול, ולהוריד את המשלב של השפה!

אני חושבת שהמפתח לכתיבה פשוטה נעוץ בהיכרות (פיזית או רעיונית) עם הקוראים שלנו, והחלפת הפוקוס אליהם. אם אנחנו מתייחסים אליהם בכבוד, מכירים אותם, ורוצים באמת לעזור להם, הרי שהכתיבה הפשוטה והנגישה אמורה לעשות את העבודה.

פעם מזמן, כתב אחד הסופרים הנפלאים, כללים לכתיבה. אני מוצאת שהם כל כך מתאימים לכתיבת פוסטים "נגישים". הנה הם:

הכללים של ג'ורג' אורוול לכתיבה:

  1. לא להשתמש במטאפורות.
  2. לא להשתמש במילים ארוכות כשניתן להשתמש בקצרות.
  3. אם ניתן להוציא מילה מן הכתוב, תוציאו אותה.
  4. רצוי לכתוב בשפה פעילה ולא סבילה.
  5. לא להשתמש בז'רגון, מילה לועזית או מדעית כשאפשר להסביר במילים פשוטות.
  6. מדי פעם מומלץ לשבור את החוקים האלו.

הנה החוקים, באנגלית המצוחצחת.

ומה דעתכם? נדמה לי שמה שנכון לג'ורג' אורוול לגמרי מתאים גם לנו. לא?

זקוקים לעזרה בלכתוב פשוט אבל עם ערך? נסו אותי.

עוד קצת באותו עניין

  • אסטרטגיית תוכן – למה צריך את זה ואיך מתחילים?אסטרטגיית תוכן – למה צריך את זה ואיך מתחילים?
  • על שיווק באמצעות תוכן ויום עיון ליצירתועל שיווק באמצעות תוכן ויום עיון ליצירתו
  • טעויות בכתיבה עסקית און לייןטעויות בכתיבה עסקית און ליין
  • מי מפחד ממחקר?מי מפחד ממחקר?
  • רבותי, מהפך – התוכן יורד אל העםרבותי, מהפך – התוכן יורד אל העם
  • איך לערוך פוסטים?איך לערוך פוסטים?

Filed Under: כלים לכתיבה Tagged With: און ליין, כתיבה, לכתוב, פשוט

Comments

  1. עפרה says

    29 בנובמבר 2017 at 22:09

    גיל, תודה על הפוסט! נהניתי לקרוא.
    1. מסכימה איתך שלכתוב פשוט זה ממש לא פשוט!
    2. יש להבחין בין לכתוב פשוט ללכתוב שטחי. האתגר הוא להצליח לכתוב פשוט אבל לא להוריד את הרמה. ואולי זה מה שהדאיג את הלומדות שלך.
    3. אולי תוסיפי דוגמאות?
    4. אחלה ג'קט 🙂

    להתראות בקרוב, עפרה

    הגב
    • גיל מרטנס says

      30 בנובמבר 2017 at 8:12

      מסכימה איתך לגמרי, זה מה שהדאיג אותן. וניסיתי להסביר שממש לא מדובר בכתיבה שטחית.
      לגבי דוגמאות – רעיון מצוין, ואולי אעשה זאת בפוסט המשך…
      תודה על המחמאות 🙂
      אגב, ראית את זה? הזכרתי פה את הבלוג המקסים שלך:
      https://www.rovazm.co.il/Why-Do-We-Need-Communities

      הגב

כתיבת תגובה לבטל

האימייל לא יוצג באתר. שדות החובה מסומנים *

די, תמשיכי. אני רוצה לקבל עוד מהטוב הזה :)

חיפוש בהררי התוכן שיש פה

הבלוג -מה מעניין אותך לקרוא?

על מה כתבתי לאחרונה?

  • על שייכות והמדיה החברתית
  • התאמת תכנים לפלטפורמות
  • האם המדיה החברתית פוגעת באמפתיה?
  • מאיפה מוצאים רעיונות לתוכן?
  • איך המדיה החברתית משתתפת בכתיבת ההיסטוריה?
קורס לשיווק באמצעות תוכן

פוסטים אחרונים

  • על שייכות והמדיה החברתית
  • התאמת תכנים לפלטפורמות
  • האם המדיה החברתית פוגעת באמפתיה?
  • מאיפה מוצאים רעיונות לתוכן?
  • איך המדיה החברתית משתתפת בכתיבת ההיסטוריה?

חיפוש באתר

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

הרצאה קצרה על קהילות מקצועיות (בדקה 44)

BLocal · © 2022 · Powered by Jetweb