חיפוש

איך להתנהל קצת יותר נכון בעידן הדיגיטלי, או תרגיעו עם פייסבוק

דמיינו לעצמכם שאתם קמים בוקר אחד ומגלים שחשבון הפייסבוק שלכם נחסם?

יש לי יחסים אמביוולנטיים עם פייסבוק. זהו, אמרתי את זה. מסתבר שלא רק לי.

מצד אחד, כמו כולם, גם אני לא מדמיינת את חיי ללא המדיום הזה שדואג שאשמור על קשר (כי מי יכול לזכור את כל ימי ההולדת?), שאהיה מעודכנת בחדשות, שאלמד דברים חדשים. והוא גם מסייע לי להפיץ את התוכן שלי (כמו את הפוסט הזה, למשל, אבסורד ככל שזה יהיה), מה שמסייע לי לשווק את השירותים והמוצרים שלי. אני משלמת לו על כך, אבל זה דווקא החלק הקל שבעניין.

ומצד שני, אני לגמרי מודעת שפייסבוק (והוא לא לבד) מעצב את התפיסות שלנו, מראה לנו עוד ועוד מאותם דברים (כי האלגוריתם שלו בנוי על זה), ולמרות שנדמה לנו שאנחנו פתוחים לעולם באמצעותו, בפועל אנחנו רק נסגרים יותר ויותר – ושוב רואים אותן דעות, אותם אנשים, אותם תכנים.

תראו, הנה קטע קטן מאחד הספרים המעניינים שקראתי, "ללא לוגו". הוא מדבר על תאגידי ענק, ויצא בשנת 2000, אבל אפשר להחליף את נייקי, וול מארט ושל בפייסבוק, גוגל ואמאזון. האמת כנראה תישאר:

מתוך הספר "ללא לוגו". נדמה לי שזה רק נעשה גרוע יותר בעידן הדיגיטל.

מפעם לפעם צצות להן בפייסבוק הודעות שגורמו לי לרצות להתנתק ממנו, ולפעמים אני מצליחה לעשות זאת לכמה שעות. כן, זה לא רק נשמע פתטי, זה אכן פתטי. אנשים שמצלמים כל פריים של הטיול, שעפים על עצמם ומכריזים כמה הם מוצלחים, מתמכרים ללייקים, ומקבלים תגובות בנוסח מהממת, תותחית (זו אמורה להיות מחמאה?), ושאר נפלאות אוצר המילים. מה קורה לנו?

ואז קרה לאחד משותפיי מקרה שהבהיר לי עוד יותר כמה התמכרנו וכמה זה לא נכון, ואפילו מסוכן. כבר שנים שאני מזכירה כמעט בכל קורס ובכל הרצאה את עניין הנכסים הדיגיטליים, ומבקשת מבעלי עסקים לא לשים את כל מבטחם ברשת אחת. בדרך כלל זו פייסבוק.

והנה מה שקרה, בוקר אחד, לאדם שעיסוקו ניהול וקידום ממומן לדפי פייסבוק עסקיים. פייסבוק חסמה את החשבון שלו. למשך יותר משבוע וחצי העסק שלו הוקפא, עשרות קמפיינים נעצרו, הלקוחות שלו סבלו, המשפחה שלו סבלה, כל העסק שלו עמד פתאום בסימן שאלה. לא היה עם מי לדבר ולמי לפנות (ותאמינו לי, מדובר באדם מקושר היטב לגורמים בפייסבוק ישראל).

תארו לעצמכם שפתאום הייתם צריכים להתנהל רק עם מחברת ועפרון ולא עם מסכים?

אני מניחה שהשיקולים היו עניינים. אבל זה לא העניין כאן. העניין הוא שבוקר אחד, אתם עלולים לגלות שכל התוכן שיצרתם עבור העסק שלכם, נעלם. אם לא הספיק לכם שמחליטים עליכם עם כל שינוי אלגוריתם, ושאתם נאלצים לשלם יותר ויותר כדי להיראות, אז קבלו את תסריט האימה האולטימטיבי – אתם פשוט נעלמים משם, ללא יכולת חזרה. לא יכולים להתעדכן, לא יכולים לתקשר, לא יכולים לקדם את העסק שלכם. אני לא מאחלת לאף עסק שזה יקרה לו, אבל אני בטוחה שכדאי לנו להבין שזה יכול לקרות ויש גם מה לעשות כדי להפחית את הנזק.

אז נכון, פייסבוק ממשיכה לצמוח, וכיום מעל 30% מאוכלוסיית העולם מחוברת אליה (וכ 54% ממשתמשי האינטרנט), והיא מתפתחת לכיוונים מפחידים וכלכליים (מטבע משלה, עוד ועוד אפליקציות), והרגולציה המבקשת אולי להצר את צעדיה לא עומדת בקצב. אני לא חושבת שאפשר להתעלם מהמגמות, אבל אני חושבת שחשוב שנבין איפה אנחנו חיים, כיצד זה משפיע עלינו, ומה אפשר לעשות כדי למזער נזקים.

אז איך מאזנים קצת את העולם הדיגיטלי?

הנה הטיפים שלי להתנהלות דיגיטלית קצת יותר חכמה:

  • השקיעו קודם כל בנכס דיגיטלי משלכם. אתר (רצוי עם בלוג בתוכו, כדי שהתוכן ישווק אתכם), ששייך לכם, ולא תלוי באף אלגוריתם או קוד סגור, או גחמה של אחת מענקיות המדיה. עוד על נכסים דיגיטליים, כאן.
  • צרו תכנים איכותיים שלא רק ממתגים אתכם ומסייעים בשיווק של העסק שלכם, אלא גם נותנים ערך לכל מי שמגיע אל אחד הנכסים הדיגיטליים שלכם. עוד על שיווק באמצעות תוכן, כאן.
  • הסתכלו על הרשתות החברתיות כאמצעי (מצוין) להפצת התכנים שלכם וליצירת קשרים ומערכות יחסים עם לקוחות, שותפים, קולגות. אבל זכרו שמדובר בכלי בלבד. הוא לא שייך לכם, לא יהיה שלכם לעולם, ואתם נתונים למרותו.  
  • בדקו היטב באילו רשתות חברתיות כדאי לכם להשתמש. אל תרוצו ישר לפייסבוק. לפעמים דווקא לעסק שלכם ולקהל שלכם מתאימה רשת אחרת. אני ממליצה לשאול שלוש שאלות מנחות:
    • איפה נמצאים הלקוחות שלכם? בחרו פלטפורמות לשיווק העסק, בהם הלקוחות שלכם מסתובבים בלאו הכי. זה נכון גם לניהול קהילה, אגב.
    • איפה נוח לכם להסתובב? אם אתם לא מבינים את השפה של הרשת, לא תדעו מה לעשות שם. וכן, צאו ולמדו – זה מספיק חשוב. התנהלו ברשת שבחרתם בצורה המתאימה לה.
    • מה מתאים לנישה או לתחום שלכם? האם התחום יותר ויזואלי, טקסטואלי, אולי בכלל פלטפורמות וידאו?
ולפעמים כדאי אפילו לרשום במחברת, בדף, בעט… תתפלאו מה זה עושה.
  • לאחר שבחרתם רשת, הגנו על עצמכם:
    • למדו את האלגוריתם של הרשת, ונסו להבין מה בעצם יודעים עליכם כדי להבין עד כמה אתם חשופים. אם זו בכל זאת פייסבוק – אני ממליצה להוריד את כל המידע שפייסבוק אספה עליכם, פשוט כדי להבין עד כמה הם יודעים עלינו הכל. ובינינו, זה רק קצה הקרחון. אני מאמינה שידע הוא כוח. אל תתעצלו, הבינו איפה אתם נמצאים.
    • הוסיפו מישהו שאתם לגמרי סומכים עליו לניהול הדף העסקי או הקבוצות שלכם. במקרה וחשבונכם ייחסם, תוכלו להמשיך לנהל את הנוכחות הדיגיטלית ברשתות החברתיות דרך החשבון הנוסף.
  • פזרו את מאמצי השיווק. אל תשימו את כל התוכן והמאמצים שלכם במקום אחד. זה לא אומר להיות בכל מקום ובכל רשת, אבל זה בהחלט אומר לבחור יותר מאחת. כך אנחנו למעשה מורידים את התלות שלנו באלגוריתמים, עיצוב תודעתי וגם סוג מסויים של לקוחות.
  • תחשבו. זו אמנם העצה הכי בנאלית שיש, אבל מחשבה מראש מונעת כל כך הרבה טעויות. זכרו שכל מה שאתם שמים ברשת, נשאר אי שם בענניה, לעד, גם אם תמחקו באובססיביות כל פיסת מידע. ולכן, מוטב לחשוב מראש מה אנחנו מעלים לרשתות, איפה, עד כמה זה רלוונטי וכד'. בינינו, לפעמים נדמה לי ש 90% מהמידע ברשתות הוא מיותר.
מה דעתכם להתחיל לרשום דברים קודם כל ורק אז להעלות אותם לרשת? סוג של דיטוקס?
  • אל תמהרו. לפעמים נדמה לנו שאם לא נפרסם את הפוסט בשניה שהוא עולה לנו בראש, זה כבר לא יקרה. אבל אם זה המצב, אולי הפוסט הזה לא היה באמת כל כך חשוב? הרשתות הפכו להיות שקית ההקאה האולטימטיבית והזמינה. ההמלצה שלי – קחו מחברת ועט בתיק, וכשאתם רוצים להעלות פוסט, רשמו אותו קודם כל במחברת. יכול להיות שזה יספיק לכם. ואם לא, תוכלו תמיד לחזור ולכתוב אותו כשאתם קצת יותר רגועים. רוב הסיכויים שזה יעשה רק טוב.
  • מפעם לפעם אתגרו את עצמכם והניחו בצד את הדיגיטל. זו כמובן עצה כללית לחיים יותר שקטים ומאוזנים. צאו לטבע, דברו עם אנשים אמיתיים ולא וירטואליים, קראו ספר ולא רק פוסטים בפייסבוק, הביטו בתמונות לא רק דרך האינסטגרם. נסו לצאת לטיול מבלי להודיע על כך לכל העולם (את מי זה בעצם מעניין?). פייסבוק הוא עדיין לא החיים האמיתיים, למרות שיותר ויותר נדמה לנו שהוא מנסה להשתלט לנו על כל חלקה טובה.

יש לכם עוד רעיונות? מחשבות על פייסבוק? זה המקום להוציא הכל ולפרוק 😉 אני פה להקשיב.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)