חיפוש

למה בכלל חשוב לקנות מעסקים מקומיים?

מה אנחנו משיגים כשאנחנו תומכים בעסקים מקומיים? הרבה יותר ממה אתם חושבים.

אני מרגישה שנעשיתי קצת קרציה לאחרונה עם כל האג'נדה המקומית הזו שלי. אז אולי במקום להגיד לאנשים שחשוב לקנות מעסקים מקומיים, אני אנסה להסביר למה.

בגלל האנשים.

אין כמו לקנות ולתמוך בעסק מקומי כשאתה מכיר את מי שעומד מאחוריו. יש סיכוי שבזכות הרכישה שלך הילד שלו ילך לחוג שהוא רוצה? אולי עבור הבת שלו הוא יפתח חיסכון שיאפשר לה ללמוד באוניברסיטה? אולי בעלי העסק יצליחו להמשיך לשלם שכר דירה ולהישאר בשכונה?

אני מאמינה שאם נעצור לרגע ונביט בעיניהם של בעלי העסק, נבין למה.

בגלל הכלכלה המקומית.

לאחרונה נחשפתי (ממש על קצה המזלג) לכל הנושא של כלכלה מקומית, ונדהמתי לגלות שגם בכך עוסקים הבלוגים המקומיים. הרעיון הוא להשאיר כמה שיותר כסף בתוך הקהילה. אתם בטח מכירים את הבדיחה/הסיפור הזה, אבל זו הגרסא המקוצרת והמותאמת שלי:

נניח שאני רוכשת בחנות הטבע המקומית בסכום של 100 שקלים. בעל החנות רץ מיד למתקן האופניים ומחזיר לו בדיוק מאה שקלים שהוא חייב לו. מתקן האופניים מצידו, נותן את הסכום הזה למורה הפרטית של הבן שלו. אותה מורה, מחזירה את החוב שיש לה לירקן, על סך 100 שקלים, והוא מזמין סוף סוף את הזגג לתקן את הזכוכית שנשברה לו. הזגג שקיבל זה עתה מאה שקלים, מתקשר אלי ומספר לי שהחליט להשתמש בשירותי הפרסום שלי, כי קיבל זה עתה בדיוק את הסכום הדרוש. למעשה אף אחד לא הרוויח או הפסיד כסף, נכון? לא נכון. כולם הרוויחו, החזירו חובות, וכל הכסף נשאר בקהילה. כוחה של כלכלה מקומית – הכסף לא דלף החוצה מהקהילה, וכל בעלי המקצועות יכולים להתפרנס בכבוד וגם לתמוך זה בזה.

אפשר לקרוא על כלכלה מקומית כאן. וגם כאן

בגלל הבריאות.

למדתי מאורי מאיר צ'יזיק, שפרט להיותו איש מקסים, הוא גם ד"ר להיסטוריה של המזון, שקנייה מקומית מיטיבה גם עם הבריאות. למה? כי כשאנחנו קונים מעסקים קטנים ומקומיים, אנחנו מפתחים מערכת יחסים עם בעל העסק. לדוגמא- בעל חנות הטבע הקטנה, בעל המכולת, הירקן. כשיש לנו מערכת יחסים, רוב הסיכויים שהוא ימכור לנו תוצרת טובה, וגם יוכל לתת לנו מידע מהיכן היא הגיעה. הוא לא יסכן את מערכת היחסים וימכור תוצרת לא טובה, ולכן התוצרת תהיה ברוב המקרים טריה יותר, ותואמת את מה שאנחנו כלקוחות אוהבים ורוצים (הסיכוי שבעל העסק ידע מה אתם מחפשים גדול כשהוא מכיר אתכם).

בגלל פערי התיווך.

בזכות המיזם החשוב של חקלאות חברתית ישירה ("מחאת הפלפלים") נדמה לי שכמעט כולם כבר מודעים לפערי התיווך, במיוחד בתחום החקלאות. כיצד זה ייתכן שהחקלאי יקבל עבור קילו לימונים פחות משקל, בעוד הלקוח משלם כמעט עשרה שקלים?

כשקונים מעסקים מקומיים (ולאו דווקא בתחום המזון), פערי התיווך מצטמצמים. אולי נשלם פחות (לפעמים רכישה מקומית פירושה לשלם קצת יותר), אבל כמעט בטוח שהספק יקבל יותר. כמובן שאם תרכשו ישירות מהספק עצמו, אם הוא נמצא בקהילה שלכם, אין בכלל פערי תיווך. יוצרים מקומיים, מגדלים, מורים, בעלי עסקים? חפשו אותם ורכשו מהם ישירות.

בגלל האקולוגיה.

נוסעים פחות, מזהמים פחות. וגם מבזבזים פחות זמן בפקקים. אין כמו להגיע לפגישות או קניות באופניים. למדתי זאת לאחרונה.

בגלל התקווה לעתיד.

כי אנחנו מחזקים את הקהילה שבה אנחנו גרים, וכך יש סיכוי שלא רק ילדינו יצליחו לחיות בה, אלא גם ילדיו של הסנדלר המקומי, בעל המכולת, ילדיה של המורה… זה מה שנקרא קיימות, וזה אומר לחיות בהווה בקהילה תוך דאגה לעתיד שלה.

כשאנחנו תומכים בעסקים המקומיים, אנחנו עוזרים לקהילה להיות מיוחדת בדרכה שלה, כי העסקים הקטנים המקומיים הם חלק ממנה. בואו לא ניתן להם להיסגר לטובת עוד רשת…

 

רוצים לקרוא עוד? בואו לכאן.

רוצים להבין מה התפקיד של בלוג מקומי בתוך כל זה? זה המקום.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)