חיפוש

תכנים מומלצים לקהילות מקצועיות

לתוכן בקהילות מקצועיות יש תפקיד חשוב מאוד- הוא קובע את הנרטיב של הקהילה. איך עושים זאת נכון?

החיבור בין תוכן איכותי ובעל ערך ואנשים מקצועיים הוא בסיס מצוין לקהילה. זו הסיבה שהחלטתי להקדיש פוסט שלם לתוכן בקהילות מקצועיות.

קהילה מקצועית היא קהילה שחברים בה אנשי מקצוע בתחום מסוים, שמחפשים ללמוד ולהתפתח יחד. בקהילות מקצועיות, בין אם הן בתוך ארגונים או חוצות ארגונים, התוכן עוסק בעיקר בסוגיות ואתגרים בהם נתקלים החברים ביום יום.

אני יוצאת מנקודת הנחה שחברי הקהילה הם אנשים מאוד עסוקים, והם יבלו זמן בקהילה המקצועית רק אם היא תתן להם מענה איכותי, תפתור להם בעיות, תפיג את בדידותם המקצועית או תהפוך אותם לאנשי מקצוע טובים יותר.

וכאן נכנס התוכן. התוכן בקהילות אלו הוא מה שיביא את האנשים האיכותיים לקהילה. אני רוצה להאמין שבסופו של דבר, הם יישארו בה גם בזכות הקשרים שיווצרו.

התוכן הוא כמו מתנה שאנחנו ממשיכים לתת לחברי הקהילה, שוב ושוב

תפקיד התוכן בקהילות מקצועיות

לתוכן בקהילות יש תפקיד מפתח. אנשים מגיעים לקהילות בזכות התוכן שיש בהן. פעמים רבות, כאמור, הם יישארו בקהילות בזכות האנשים ומערכות היחסים. אבל בקהילות מקצועיות, התוכן ממשיך לעשות עבודה גם הרבה אחרי שנוצרים קשרים משמעותיים.

חשוב מאוד לשים לב שבתחילת דרכה של הקהילה, מי שמייצר את התוכן הוא בעיקר מנהל הקהילה. ככל שהחברים מרגישים בנוח, מכירים יותר ומבינים מהי מהותה ואופייה של הקהילה, הם יכולים גם לייצר בעצמם תכנים. אם הקהילה מתפתחת כמו שצריך, כעבור כשנה (פחות או יותר), אפשר לצפות שלמעלה מ 50% מהתכנים יעלו ע"י חברי הקהילה. מומלץ להציץ כאן, במחזור חיי קהילה, ולהבין מה צפוי בכל שלב.

כמה קסם יש בתוכן. גם בקהילות!

מה תפקידו של התוכן?

  • התוכן, בראש ובראשונה, קובע את הנרטיב של הקהילה. כדי שהקהילה תהיה משמעותית ותסייע באמת בפתרון בעיות, יצירת קשרים משמעותיים מקצועיים ולמידה מעמיתים, כדאי מאוד להרגיל מלכתחילה את חברי הקהילה שהמרחב שלהם להתייעצויות מקצועיות וללמידה הוא הקהילה. חשוב מאוד בקהילות מקצועיות להימנע מחפירות, בדיחות ותוכן שאינו קשור לעיסוק הספציפי של חברי הקהילה. אם התוכן שנייצר יתן ערך, יעצים ויחבר את חברי הקהילה לפרויקטים דומים, הם יבינו שיש פה ערך מקצועי של ממש.
  • התוכן משפיע בעדינות על פעילויות שנרצה לעודד בקהילה. בלי לומר זאת, אנחנו, באמצעות התוכן, משפיעים בצורה עדינה ואלגנטית על חברי הקהילה. התוכן פה משמש למעשה כדוגמה אישית. אם התוכן הוא איכותי ומקצועי, אנו מצפים שבהמשך חברי הקהילה יניחו בקהילה תוכן דומה, ישתפו באתגרים מקצועיים, הצלחות ודיונים הקשורים רק לעיסוק המקצועי שלהם.  
  • התוכן עוזר לנו לקיים סדר חברתי – כשאנחנו "מסמנים" תכנים מסוימים כטובים, איכותיים, מקצועיים ותורמים לקהילה, וכך גם את מי שמייצר אותם, אנחנו בעצם מעודדים חברי קהילה שיש להם מה לתרום, לייצר תוכן משלהם. לאט לאט נוכל לזהות יצרני תוכן איכותי, להעצים אותם, ובעצם להראות לקהילה שזה מה שקורה בקהילה שלנו, ושמי שתורם לה מקבל במה.
  • התוכן מספק לחברי הקהילה סיבה להכנס לקהילה באופן תדיר. כשחברי הקהילה מתרגלים לצרוך תוכן איכותי ולקבל מענה בקהילה, יש להם סיבה טובה מאוד להכנס אליה שוב ושוב, לתמוך בה ולדאוג שהיא תמשיך להתקיים ולתת ערך.
לפני שנארוז את התוכן, צריך להבין מה יש בו…

כמה שלבים מקדימים לפני שבונים אסטרטגיית תוכן לקהילה

באופן כללי, אני ממליצה עוד לפני הקמת הקהילה לבנות אסטרטגיית תוכן. זה לא אומר שהיא לא תשתנה עם הזמן, אבל היא בהחלט נותנת לנו מקום טוב להתחיל ממנו. אבל עוד לפני האסטרטגיה, כדאי שנבין כמה דברים מהותיים על הקהילה שלנו:

  1. חזון ומטרות של הקהילה – חשוב מאוד להבין באיזה עולם מקצועי אנחנו פועלים, מהי מטרת הקהילה ולאן אנחנו רוצים להגיע איתה. עוד על כתיבת חזון לקהילה, כאן.
  2. קהל היעד. חשוב מאוד להבין מי הם חברי הקהילה, כדי לדייק את הצורך שלהם ולוודא שהתוכן יתן להם מענה לצרכים היומיומיים, כמובן בתחום המקצועי. כשאנחנו מאפיינים את חברי הקהילה חשוב לשים דגש על האתגרים המקצועיים, הבדידות המקצועית, טרנדים ומגמות בתחום בו הם עוסקים, תפקידים שונים שקשורים למקצוע וכמובן התנהלות יומיומית. אפשר להיעזר בשלב זה ביצירת פרסונות, ממש בדומה למה שנהוג לעשות בעולם השיווק.
  3. מחקר בקהילות דומות/מתחרות – אני חובבת מחקר באופן כללי, ובקהילות בפרט. יש כל כך הרבה מה ללמוד מקהילות מצליחות (ולא מצליחות). לא תמיד חייבים להמציא את הגלגל. כשאנחנו מבינים באיזה עולם אנחנו פועלים (מה שנקרא "האקוסיסטם" של הקהילה), ומה קורה בקהילות דומות או משיקות, אנחנו לומדים מה יכול לעבוד או לא לעבוד אצלנו.
אז מה יש בתוכן בקהילות מקצועיות?

קטגוריות עיקריות מומלצות בקהילות מקצועיות

הגענו לחלק הפרקטי. הנה ההמלצות שלי לקטגוריות בקהילה מקצועית (ודוגמאות לפוסטים בכל אחת מהן):

  1. תוכן ספונטני שעולה מתוך חברי הקהילה – בשלב מסוים, נרצה שרוב התוכן בקהילה יהיה תחת קטגוריה זו. אבל גם חשוב להבין שעד שנצליח להגיע לשלב הזה, מצפה לנו לא מעט עבודה. בקטגוריה זו נמצא דיונים, עצות ושאלות שעולים מחברי הקהילה. זהו תוכן שוטף, לא מתוכנן, שמטרתו לתת מענה מיידי ומקצועי לאתגרים היומיומיים של חברי הקהילה. במקרה זה תפקיד מנהל הקהילה – לנתב את השיח, לתייג אנשי מקצוע מתאימים, למחוק תגובות לא הולמות וכד'.

2. תוכן התחלתי לחברי קהילה חדשים – מטרת התוכן הזה לשמש סוג של מורה נבוכים למצטרפים חדשים בקהילה. ניתן לשים את התוכן הזה במרוכז במסך מיוחד לכל מי שמצטרף לקהילה, למשך זמן מסוים, או אפילו לשלוח אותו במייל. דוגמאות לתוכן כזה יכולות להיות:

  • היכרות עם הקהילה – מה קורה בה, מהי מטרתה, מי האנשים שעומדים מאחוריה וכד'. זה גם המקום לחדד את כללי האתיקה שלה.  
  • הצמדת מנטורים מתוך הקהילה, או מומחים שכדאי להתייעץ עמם.
  • היילייטס על התכנים הכי חמים בתקופה האחרונה – מה שיכול לתת לחברים חדשים הצצה לנפלאות הקהילה.
גם האריזה של התוכן חשובה!

3. מיפוי צרכים של חברי הקהילה – תוכן שישמש בעיקר לשיפור מתמיד של הקהילה. אלו יכולים להיות סקרים ושאלונים בתוך הקהילה. במקרה כזה אני תמיד בעד להסביר מדוע אנחנו שואלים, וכמובן לפרסם את התוצאות. שקיפות עובדת תמיד. מומלץ לשלב גם שאלות פתוחות ע"י מנהל הקהילה שנועדו לעודד שיח, לייצר מעורבות, לנווט את הקהילה למקומות מסוימים ולהבין טוב יותר מהם הצרכים העכשוויים של חברי הקהילה.

4. תוכן מקצועי – ע"י אנשי מקצוע מחוץ לקהילה. במקרים אלו אנחנו מזמינים אנשי מקצוע מחוץ לקהילה, כדי להעצים מקצועית את חברי הקהילה. מעבר לתחושת ה VIP שאנחנו מספקים, אנחנו דואגים לתת לחברי הקהילה ידע ייחודי שיתרום להם ברמה האישית. אלה יכולים להיות:

  • הדרכות פרקטיות
  • סקירת טרנדים, תקנות וחידושים בתחום
  • סשן של שאלות ותשובות פתוחות עם מומחה או איש מקצוע שקשור לתחום (ניתן לעשות זאת באמצעות זום, לייב בפייסבוק או כל פלטפורמה שמאפשרת שיח).  
כשמדובר בתוכן מקצועי, צריך להקפיד עליו עוד יותר

5. תוכן מקצועי ע"י חברי קהילה. במקרה זה חברי הקהילה מעצימים זה את זה, ומבינים כמה יש להם לתרום ולהיתרם מבחינה מקצועית. למעשה זו קטגוריית התוכן הכי חשובה לאורך זמן, כי היא נותנת במה לחברים, מעלה את הרמה של הקהילה כולה ומספקת ערך תמידי למי שנכנס אליה. חלק מהתכנים האלה יעלו באופן שוטף וספונטני ע"י חברי הקהילה וחלק ע"י מנהל הקהילה. תוכן מסוג זה יכול להיות:

  • ראיון/לייב עם חבר קהילה שמציג תוכן מקצועי.
  • קייס סטאדי מאתגר או פרויקט מעניין של חבר קהילה.
  • ניתוח חדשות או טרנדים מזוית מקצועית של חבר קהילה.  

6. היכרות ומרחב לשיתופי פעולה בין חברי הקהילה. קהילה איכותית ומוצלחת היא הרבה יותר מתוכן טוב – היא מרחב לשיתופי פעולה, מערכות יחסים והיכרויות. כדי לייצר את המרחב הזה, בעיקר בשלב ההתחלתי, עלינו לייצר תכנים שתומכים בו. אלה יכולים להיות:  

  • הפעלות לחברי הקהילה – למשל בואו הציגו את העסק/העיסוק שלכם מזוית מסוימת, דרך סיפור, תמונה או מקרה.
  • קבלת החברים החדשים – ותמיד מומלץ לבקש מהם שיספרו על עצמם, על מנת לייצר חיבורים איכותיים.  
  • סיפורי כישלונות/הצלחות – לא רק שניתן ללמוד מהם המון, הם גם מספקים היכרות מעמיקה יותר עם חברי הקהילה.  
  • תרומת חברים לקהילה – זרקור על חבר קהילה, חגיגת מעברים משמעותיים, תרומה לקהילה וכד'.
  • לוח משרות/היכרויות/שיתופי פעולה לצורך פרויקטים או אתגרים משותפים.  
חשוב לשלב תכנים קלילים, גם בקהילה מקצועית

7. מאגרי ידע מקצועי. אחת המטרות של קהילות מקצועיות היא לספק ידע לחברי הקהילה. כככל שיש יותר ידע בקהילה, חברי הקהילה יתרגלו להגיע אליה כדי לצרוך אותו. כשקהילה הופכת להיות ספרייה של ידע, יש לה כוח עצום וערך ממשי עבור חברי הקהילה. ניתן לעשות זאת ע"י:

  • המלצות על מקורות ידע מקצועי – למשל רשימת הבלוגים המומלצים, רשימת משפיעני הרשת בתחום שכדאי לעקוב אחריהם וכד'.
  • רשימת קורסים והשתלמויות מומלצות בתחום.  
  • ספרים מומלצים
  • אנשי מקצוע מומלצים

8. חדשות וטרנדים. אנשים בכלל, ואנשי מקצוע בפרט, מאוד אוהבים להיות מעודכנים במה שקורה בעולם. אם הם יודעים שהקהילה מספקת להם ידע עדכני, יש להם סיבה נוספת לחזור לקהילה שוב ושוב, ולהסתמך על המידע שיש בה. תוכן כזה רצוי שייאסף ע"י איש מקצועי (מתוך הקהילה או ממש אוצר תוכן בתשלום). אפשר לעשות זאת ע"י תכנים כגון:

  • אחת לתקופה – ריכוז החדשות הכי חמות בתחום
  • סיקור של התפתחויות וחידושים בתחום
  • מבט על הטרנדים החדשים בתחום, בעולם ובארץ
  • תקנות וחוקים חדשים – בשפה מונגשת ובהירה
  • תחזיות על מה שיקרה בענף מסוים בשנה הקרובה
יש כל כך הרבה תכנים מעניינים בעולם. למה שלא תשתפו את חברי הקהילה?

9. אוצרות תוכן מקצועי מרחבי העולם. ואם כבר דיברנו על אוצרות תוכן, כדאי לשלב בקהילה גם תכנים מהעולם, בשפה מונגשת וברורה. ניתן למשל לשלב:  

  • המלצות על תכנים איכותיים, כולל כמה מילים משלנו, או תקצירים וסיכומים
  • תרגום כתבות מעניינות
  • רשימת לינקים רלוונטיים

10. כלים שימושיים. אלו תמיד מקבלים במה נהדרת בקהילות. אנחנו אוהבים פתרונות שחוסכים לנו זמן וכסף, וכשמדובר בפתרונות שעוזרים לנו לתפקד טוב יותר בפן המקצועי, זה עושה לנו הכי טוב שיש. אפשר לשלב בקהילה כלים כמו:  

  • מחשבונים – ממש קבצי אקסל עם כל הנוסחאות, כדי שחברי הקהילה יוכלו רק להזין לתוכם את המספרים שלהם.
  • טבלאות לעבודה על תמחור, אסטרטגיה וכד'.
  • מסמכי עבודה וטמפלטים לעבודה ספציפית בנושא מסוים (למשל טמפלט לבניית תכנית עסקית, אסטרטגיית תוכן וכד').
  • צ'קליסטים לעבודה. אין כמו לסמן וי על דברים שעשינו בצורה טובה.

11. תיעוד וסיקור אירועים בתחום הם עוד דרך להשאיר את חברי הקהילה מעודכנים במה שקורה סביבם. אפשר לדוגמה לשלב סיכום ותיעוד הרצאות, סמינרים, כנסים ופורומים שונים שמחוץ לקהילה, או אפילו לשדר לייב מאירועים בתחום.

12. תוכן שקשור לאירועים של הקהילה. זה לא סוד שהתוכן הכי טוב בקהילות הוא תוכן על הקהילות. אנשים מאוד אוהבים לקרוא על חברי קהילה, לבדוק האם תייגו אותם, האם הם צולמו במהלך האירוע של הקהילה (בדיוק בזמן שהם טעמו מהכיבוד) וכד'. לכן חשוב מאוד לשלב תכנים שקשורים לאירועים של הקהילה. חשוב לכלול:  

  • באזז לקראת האירוע – כמו רישום, היילייטס, טיזרים, ספירה לאחור וכד'.
  • אירוח מומחים שישתתפו באירוע – כדי לייצר ציפייה ולהכין את המשתתפים.  
  • תיעוד בזמן האירוע – תמונות, וידאו, לייב, צ'ט וכד'.
  • רשמים מהאירוע – תמונות, תיוגים, המשך שיח וכד'.

עוד על אירועים בקהילות ותוכן הקשור אליהם, כאן.

כל כך הרבה מתנות תוכן. איך בוחרים?

פורמטים אפשריים לתוכן:

חברי הקהילה הם אנשים שונים, עם העדפות שונות ודרכים שונות לצרוך תוכן. לכן חשוב לשלב פורמטים שונים של תוכן בקהילות. חבר אחד יכול לצרוך בעיקר סרטונים, בעוד חברתו לעבודה מעדיפה דווקא לקרוא טקסטים. מומלץ לגוון ולשלב פורמטים, ולמדוד כל הזמן אלו מהם עובדים טוב יותר בקהילה. פורמטים של תוכן בקהילה יכולים להיות:

  • תוכן כתוב
  • וידאו – לייב או מוקלט (זום, פייסבוק לייב, שילובים…)
  • פודקאסט והקלטות שמע
  • אינפוגרפיקה
  • תמונות
  • דיונים
  • סקרים ושאלונים
אל תוותרו על אסטרטגיית התוכן – שלב חשוב בתהליך.

כמה טיפים אחרונים:

  • אסטרטגיית תוכן דינמית  – באופן כללי אני מאוד אוהבת לעבוד עם אסטרטגיית תוכן. זה נשמע מורכב, אבל בפועל עבודה מסודרת גורמת לנו לבזבז פחות זמן ולהיות עקביים. עם זאת, חשוב לזכור שאנחנו מדברים על קהילה ולכן כל אסטרטגיה שהיא חייבת לנשום, להיות דינמית. ככל שהקהילה תגדל ותתפתח, נלמד יותר מה מתאים לה, מה החברים צריכים (עכשיו), מה עובד ומה פחות. ולכן חשוב גם להתאים את האסטרטגיה לצרכים המשתנים של חברי הקהילה. עבודה מסודרת מחד וגמישות וראש פתוח מנגד הם מה שצריך לאמץ כאן.
  • מדידה שוטפת – מנהלי קהילה בורחים ממדידה כמו מאש, ואני קצת מבינה אותם.  אבל מטרת המדידה היא לא לגרום לנו לבלות עם מספרים ולהתיידד איתם, אלא דווקא להתקרב לחברי הקהילה. באמצעות מדידה שוטפת של התכנים והמעורבות בהם, אנחנו יכולים להתקרב עוד יותר אל חברי הקהילה, ולתת להם יותר ממה שהם באמת מעדיפים. עוד על מדידה בקהילות, כאן.
  • לקחת נשימה עמוקה. כשהקהילה צעירה, יצירת התוכן נופלת על כתפיו של מנהל הקהילה. אבל אנחנו בהחלט יכולים לצפות ליותר ויותר תכנים שמגיעים מחברי הקהילה ככל שהיא גדלה, מתבססת והמעורבות בה משתפרת. לאורך הזמן – המנהל בהחלט יכול להרשות לעצמו לקחת צעד אחורה ולעסוק בפעילויות שהן יותר מאקרו ואסטרטגיה ולא רק בייצור תכנים, תיוג חברי קהילה ומחיקת תגובות לא מתאימות. זה לוקח זמן, אבל זה צפוי לקרות. עוד על מחזור חיי הקהילה ומה לצפות בכל שלב, כאן.

לסיכום, התוכן בקהילות מקצועיות הוא חשוב מאוד! הוא זה שיגרום לאנשים להבין מה קורה בקהילה, על מה היא מדברת, מהי רמת השיח ולמה כדאי להישאר בה. ככל שנבנה את התכנים בשלב הראשוני בצורה נכונה, נבסס את הנרטיב המקצועי של הקהילה, בתקווה שיום יבוא ונוכל לקחת צעד לאחור, ולתת לקהילה לייצר תכנים משלה לטובת כל חבריה.

אשמח לשמוע מה דעתכם, ואיך אתם בונים את אסטרטגיית התוכן לקהילה שלכם.

רוצים ללמוד עוד על עולם ניהול הקהילות? מוזמנים לקורס הדיגיטלי שלי, כאן.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)