חיפוש

מה ההבדל בין כתיבה בפייסבוק ובין כתיבה בבלוג/אתר?

כתיבה בבלוג וכתיבה בפייסבוק. מצא את ההבדלים.

לא מזמן העברתי הרצאה בנושא רעיונות לכתיבה. אחד הדברים שהמלצתי לנשים המקסימות שהשתתפו הוא פשוט להקשיב. נושאים ורעיונות לכתיבה באים ללא הרף מהלקוחות, הקוראים, חברים ובני משפחה.

בשבוע שעבר פרסמתי פוסט (הרעיון שלו עלה לאחר מקרה מול לקוחה) ובו ניסיתי להסביר, על קצה המזלג, מה ההבדל בין פרסום בפייסבוק ובין פרסום בבלוג או אתר. ואז מישהי כתבה לי בתגובה, שהיא היתה רוצה לדעת איך לכתוב בפייסבוק לעומת בבלוג, וההיפך. הופ – רעיון חדש לפוסט! נרתמתי למשימה.

כשניגשים לכתוב משהו שקשור לעסק שלנו, חייבים להבין כמה דברים:

  1. למי אנחנו כותבים (אני יודעת שזה נשמע טריוויאלי. זה לא. מדובר גם בהגדרה ודיוק של קהל היעד, אבל גם בהבנה שאני, כבעלת עסק, לא כותבת בשביל עצמי, אלא בשביל לתת ערך ללקוחות/קוראים).
  2. מהי מטרת הפוסט? (להודיע על מוצר/שירות חדש? ללמד משהו? להעלות מודעות? להתחיל דיון בנושא מסוים? וכד'). ידיעה מראש של מטרת הפוסט מדייקת לנו את הכתיבה.
  3. איפה אנחנו כותבים את הפוסט? האם קהל היעד שהגדרנו נמצא שם? כמובן שיש הבדל גדול בין רשת חברתית אחת לשניה, ובין כתיבה בבלוג וברשת חברתית.
  4. איזון עדין – חשבו על התמהיל של הפוסטים שלכם. כמה מתוכם אישיים וכמה עסקיים? כמה נותנים ערך וכמה "מכירתיים"? נסו להגיע לתמהיל נכון, לא מציף ולא רק עסקי, כזה שנותן ערך אבל גם מקדם אתכם. למדו מטעויות העבר והיו תמיד עם יד על הדופק. אני יודעת, זה ממש לא פשוט.
  5. התייחסות לנושאים מעניינים (נניח שאת כותבת על כושר ומשרד הבריאות יצא בפניה לציבור שריצה מסוכנת. הייתי שמחה לשמוע התייחסות שלך לנושא), חדשות, חגים ומועדים מיוחדים. כתיבה רלוונטית עם חשיבה החוצה ולא רק פנימה תמיד מעניינת יותר מאשר עוד מוצר, עוד שירות וכד'.

בואו נדבר על סעיף 3. למה זה חשוב איפה אנחנו כותבים, ועל אילו דברים כדאי לנו לשים את הלב?

  • אם מדובר בבלוג – הרי שרצוי שהפוסט יתאים למיתוג, נושא הבלוג, מאפייני הקוראים וכד'. אם העסק שלכן (ונושא הבלוג) הוא תפירה בהזמנה אישית, ולפתע תכתבו פוסט על פיתוח אפליקציות, לא בטוח שזה יעניין את הקוראים.
  • ה"שפה" של הפלטפורמה – אם מדובר בבלוג משלכן, הרי שאתן יודעות מהי השפה המקובלת (אתן קבעתן אותה). אם מדובר בבלוג שאתן מתארחות בו- תעשו שיעורי בית. על מה הוא מדבר, מי כותב שם ובאיזה אופן, איך נראה פוסט בבלוג וכד'. אם מדובר ברשת חברתית – חשוב להבין מהי השפה של הרשת (קחו למשל את פייסבוק ולינקדאין- ה"שפה" המדוברת שונה לחלוטין זו מזו, ואם תרצו לכתוב על אותו נושא בשתיהן, תצטרכו למצוא ניסוחים שונים).
  • אורך הפוסט – כמובן משתנה. פוסט בבלוג יהיה כפי הנראה ארוך יותר מאשר סטטוס ברשת חברתית. זה קשור גם ל"שפה" של הפלטפורמה, אבל גם ל"הפרעות" מסביב. בפייסבוק, למשל, יש יותר הפרעות מאשר בבלוג, ולכן על מנת ללכוד את תשומת לב הקוראים כדאי שזה יהיה קליל, קצר וקולע.
  • שימוש בויזואל. כל כך הרבה נכתב על שימוש באמצעים ויזואלים ועל איך הם נקלטים במוח שלנו הרבה יותר מאשר מלל. תמונה שווה אלף מילים? נסו ותיווכחו. ברשתות חברתיות (ובראשן פינטרסט ואינסטגרם) יש מקום לשימוש בתמונות, וידאו, אינפוגרפיקס וכד'. זה עובד מצוין – זה קצר וקולע. את ההסבר הארוך תוכלו לתת בבלוג שלכן. כמובן שצריך להתאים את התמונה לרשת החברתית (אל תשימו תמונה בביקיני בלינקדאין).

יש עוד דברים שכדאי לשים אליהם לב, אבל אם דיברתי על אורך פוסט – נדמה לי שכאן מתחילה תשומת הלב לזלוג. מקווה שהזכרתי את הדברים העיקריים.

חסר לכם משהו? יש עוד נושאים שמעניינים אתכם? האם עזרתי לכם בפוסט הזה? אשמח לשמוע.

 

6 תגובות

  1. מאוד מעניין…
    עבורי פוסט בבלוג מאפשר העמקה. אני משלבת לינקים בתוך הטקסט למאמרים או אתרים רלוונטיים שהם כמו "רשימת מקורות". זה נותן עומק מקצועי שחסר בפייסבוק.
    הבלוג גם מאפשר לקיים ולראות רצף. בעיקרון אני מעדיפה לחלק נושא גדול למספר פוסטים כדי להתמקד כל פעם בתת נושא ברור אחד ובכך להקל על הקריאה. ובבלוג ניתן לחזור אל הדברים ולראותם כמכלול.
    בנוסף בלוג מאפשר לעשות מעין תיקיות קטגוריות לפי תחומים שחשובים לכם. בהצלחה.

    1. תודה עפרה. את צודקת בכל מה שכתבת. זו אכן מדיה שמאפשרת העמקה, פיתוח נושאים ומיקוד.

  2. תודה גיל על ההארה בנושא.
    הבלוג שלי הוא אישי ולכן רוב הכתיבה בו היא מעין הרחבה של פוסט פייסבוקי , זה נכון לדעתך לעבוד כך או שפוסט בבלוג צריך להיות אחר לגמרי מפוסט קצר וקליל בפייסבוק?

    1. הרעיון של הרחבה נראה לי, על פניו, נכון. אבל כמובן כל מקרה לגופו, וקשה לי לענות באופן כללי.
      יש פוסטים שמתאימים רק לבלוג, יש כאלו שרק לפייסבוק.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)