חיפוש

בלוג או קבוצה בפייסבוק?

מתלבטת בין בלוג או קבוצה בפייסבוק? הנה ההבדלים.

במסגרת הפוסטים על ההבדלים בין בלוג ובין פייסבוק, אני רוצה להציג את ההבדלים בין ניהול בלוג (אני מתייחסת בעיקר לבלוג מקומי) ובין ניהול קבוצה (מקומית) בפייסבוק.

האמת היא שקבוצת פייסבוק היא לא רעיון רע בכלל. היא פלטפורמה מצוינת לשיתוף ויצירת קהילה, אבל בעיני היא לא מחליפה בלוג, אלא יכולה להשלים אותו. בקבוצת פייסבוק נוצרת קהילה שחבריה חולקים משהו מן המשותף. גם סביב בלוג נוצרת קהילה דומה – של קוראים שנושא הבלוג מעניין אותם. עד כאן המשותף לקבוצה לבלוג. ומכאן – ההבדלים.

אני פשוט מקדימה את השאלה שלכם… 

להלן התשובות:

  1. כי זו אמנם קבוצה, אבל היא עדיין בפייסבוק, והיא עדיין פועלת בעיקר עבור ה"כאן ועכשיו". לכו תמצאו בה משהו נידח מלפני שנה.
  2. קבוצה בפייסבוק נוחה לאלו שלא אוהבים "לצאת" מפייסבוק. כל הפעילות נמצאת במקום אחד. חייבים להודות שזה נוח. 
  3. בבלוג נוצר מעין ארכיון או אינדקס של רשומות, שירותים, מוצרים ועסקים. יש אמנם תחליף לזה בקבוצה – כמסמך, אבל זה די מסורבל.
  4. בבלוג יש אפשרות להעמיק, לכתוב בהמשכים על נושא, לחקור נושא. בפייסבוק מה שהולך הכי טוב זה קצר וקולע, ורצוי שיהיו שם חתול או שניים, תמונה טובה או וידאו.
  5. בלוג מקודם גם בגוגל, בניגוד לקבוצה בפייסבוק. כשמישהו מחפש מידע בגוגל, כנראה שלא יגיע לקבוצה בפייסבוק. עוד על כך, כאן.
  6. קבוצה בפייסבוק היא מקום הרבה יותר "ציבורי" ובו מצופה מכולם לקחת חלק בדיון, ולא רק ממנהל הקבוצה. השליטה על התכנים חלקית בלבד. בבלוג – אנחנו שולטים על התכנים, באופן מלא.
  7. התוכן בבלוג שלכם שייך רק לכם. התוכן בפייסבוק שייך כנראה למארק צוקרברג. ולכו תתווכחו איתו.
  8. הפרסום בקבוצה בפייסבוק בעייתי. גם כי היא נתפסת כשיתופית ולא כפלטפורמה לפרסומת, גם כי אם היא מתמלאה בפרסומות היא נשחקת מהר, וגם כי פרסום של ממש בפייסבוק לא באמת חוקי, אם לא משתמשים בפלטפורמות של פרסום ממומן, דרך דף עסקי. בבלוג לעומת זאת, ניתן לשים כל פרסומת שתרצו (אם כדאי לכם או לא, זו כבר שאלה אחרת).
  9. הקול האישי שלכם ככותבים יישמע הרבה יותר בבלוג מאשר בפייסבוק. זה המקום המתאים יותר ללמד משהו חדש, להעביר ידע, לחלוק מחשבות אישיות על נושאים הקשורים לבלוג. 

רוצים להקים קבוצת פייסבוק? ממליצה לקרוא כמה סיפורים מעניינים כגון זה, לפני שמתחילים (כי יש כמה דברים שחשוב לדעת ולהחליט – האם הקבוצה תהיה פתוחה או סגורה, מהם כללי השיח והפרסום, את מי מצרפים ואיך, ועוד). לפני שאתם מקימים אחת, חשוב לא פחות להבין מהם ההבדלים בין קבוצת פייסבוק ודף פייסבוק, ויתרונות וחסרונות של כל אחד מהם. אם כבר יש לכן בלוג, אני ממליצה על דף עסקי קודם כל, כדי לעזור בהפצת תכני הבלוג. בהמשך, תוכלו גם להקים קבוצה שתתמוך בקהילה שיצרתן. 

רוצים לפתוח בלוג? מזמינה אתכם להציץ במדריך שכתבתי על כך. חושבים על בלוג מקומי? הנה קצת פרטים על מה זה ולמה כדאי. והנה פרטים על ההכשרה שאני מציעה להקמת בלוג כזה.

ואם כבר יש לכם קבוצת פייסבוק, תוכלו לפנות אל חבריה ולהציע להם לעקוב אחריכם גם בבלוג. כך הם יהנו מתוכן שקשור לנושא שכנראה מעניין אותם, תוכן שלאורך זמן "נשאר".

יש לכם עוד רעיונות? אשמח לתוספות שאולי לא חשבתי עליהן.

מתקשים להחליט? אתם לא היחידים (לחצו על ה Play ותבינו).

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)