עצמאות דיגיטלית

איך אנחנו יכולים להיות פחות תלויים בשינויי האלגוריתם של מדיה זו או אחרת, ולהתחיל לפתח עצמאות בכל מה שקשור לתוכן שלנו? פוסט מיוחד לכבוד יום העצמאות ה 70 למדינה.

לכבוד יום העצמאות, החלטתי לדבר על עצמאות דיגיטלית.

(כלומר, החלטתי לכתוב. אבל חבר אמר לי שכשאני כותבת אני מזיזה את השפתיים. כנראה אני מדברת את הטקסט)

איך אנחנו יכולים להיות פחות ופחות תלויים, ויותר עצמאיים בכתיבה שלנו?

  • לא להיות תלויים במדיה החברתית ושינויי האלגוריתם שלה. פייסבוק משנה את האלגוריתם כל שני וחמישי, ועכשיו בכלל עתידה אינו ברור, הן מבחינת המגמות והן מבחינת הצרכנים שהביעו חוסר אמון ונוטשים אותה. צרפו אליה את נכסיה – וואטסאפ ואינסטגרם, ותגלו שאם התוכן שלכם נמצא בפלטפורמות האלו, הרי שלא ברור מה יעלה בגורלו. וזה בדיוק אותו הדבר עם הבאז החדש בדמות טלגרם, סנאפצ'ט או פינטרסט. כל אלו לא שייכים לכם. כשאתם מניחים את התוכן שלכם ואת מאמצי השיווק שלכם בפלטפורמות ששייכות למישהו אחר, אתם לוקחים סיכון. מה יקרה אם מחר הדף העסקי שלכם ייעלם או ייחסם? ומה אם הנראות תרד עוד יותר מתחת לרף הכמעט בלתי נראה שלה כיום? התוכן שלכם ייעלם יחד איתם. רוצים שליטה על התוכן שלכם? על תנועת הגולשים? על השיווק? בנו לעצמכם נכס דיגיטלי משלכם (רצוי שיהיה בו תוכן איכותי, כמובן), וקחו את השליטה לידיים שלכם. עוד קצת על מהו בלוג עסקי ולמה כדאי לעסק שיהיה לו כזה, כאן.
  • לא להיות תלויים בכותבים אחרים. בעלי עסקים רבים מפחדים כל כך לכתוב, שהם מעסיקים כותבי תוכן ומפקידים את שיווק העסק בידיהם. במקרה ומצאתם כותב תוכן איכותי, הרי זה משובח. אבל כבר נתקלתי לא פעם בתכנים כל כך ירודים. לא חבל? הכתיבה היא השגרירה שלכם באון ליין. כדי להפסיק להיות תלויים בכותבים גרועים, אני ממליצה לצאת וללמוד: על שיווק באמצעות תוכן, מהו בלוג עסקי, איך כדאי לכתוב, מי הקהל שלכם ואיך לתת לו תוכן בעל ערך. יש היום המון מקומות בהם תוכלו לקבל כלים ולהתאמן בכתיבה, למצוא את הקול האישי שלכם, ולהנגיש את העסק שלכם לקהל גם באמצעות תוכן. במידה ומצאתם כותב תוכן איכותי, תוכלו להבין טוב יותר איך התוכן שלכם צריך להיראות.
מישהו אחר יחליט עבורינו איך התוכן שלנו נראה, מופץ ומקודם?
  • לא להיות תלויים באלגוריתמים – אם לפני שנתיים יכולנו לשווק בפייסבוק בעזרתם של כמה עשרות שקלים בודדים, הרי שהיום הם הפכו למאות. יש סיכוי לא רע בכלל שבעוד שנה או שנתיים הם יהפכו לאלפים. שינויי האלגוריתם התכופים של פייסבוק גרמו לתכנים שלנו להיראות פחות ופחות. וכמו פייסבוק, התחרות על תשומת הלב של הקורא נמצאת בכל מקום – במנועי החיפוש, במדיה חברתית זו או אחרת, באתרי התוכן וגם בפרסום ממומן. על מנת שהתוכן האיכותי שלנו לא יהיה נתון למרותם של האלגוריתמים, כדאי לבנות אסטרטגייה טובה, ארוכת טווח, להפצת התכנים שלנו, ולפזר את מאמצי השיווק בין כל מיני פלטפורמות – און ליין ואוף ליין. רשימות תפוצה, סדנאות, הרצאות, אמצעי פרסום פיזיים, קבוצות וקהילות, והיד עוד נטויה ברעיונות. תוכן איכותי שלא מופץ כהלכה הוא בזבוז של זמן, כסף ואנרגיה. יש לכם מה לתת לקהל שלכם? חשוב גם לדאוג שהוא יקבל.
  • לא להיות תלויים ברעיונות שלנו בלבד. עם כל הכבוד לרעיונות וההמצאות שלנו (ויש לי המון כבוד אליהם!), אנחנו לא לבד בעולם. לפני שאתם כותבים פוסט חשוב – צאו ללמוד מה קורה סביבכם. מחקר קצר בנושא עליו אתם כותבים יכול לשדרג את הטקסט שלכם בצורה כל כך משמעותית. נתונים סטטיסטיים, מראי מקום, ציטוטים והפניות מעידים על רצינות הכותב, נותנים אפשרות לקורא להעמיק בנושא, וממתגים אתכם היטב. עוד על כוחו של מחקר, כאן. אין לכם רעיונות? צאו וחפשו אותם. צרו לעצמכם הרגל של סיעור מוחות (לבד או עם חבר) למציאת רעיונות לתוכן. הרעיונות נמצאים בכל מקום.
המוזה לא באה לבקר אתכם היום? הכינו לה ולכם כוס קפה או תה, התיישבו והזמינו אותה.
  • לא להיות תלויים במוזה – אני כותבת, קוראת ומדברת לא מעט על המוזה החמקמקה הזו. וככל שאני קוראת אני מבינה שטובי המוזיקאים, הסופרים והמשוררים לא חיכו לה. הם התיישבו לכתוב, מדי יום, בשעות קבועות, תוך משמעת עצמית קפדנית. רק אז היא הואילה לבוא. אם תמשיכו לחכות למוזה הנכונה ייתכן ולא תכתבו אף פעם. הכניסו את הכתיבה ליום יום שלכם, והפלא כבר יגיע.
  • לא להיות תלויים בזמן הפנוי, במצב הרוח וכד'. אם תכתבו רק כשיש לכם זמן (מתי לעזאזל זה קורה?) או כשיש לכם מצב רוח מיוחד (מה הוא בדיוק?), או בדיוק כשעולה לכם רעיון (מי זוכר אותם בכלל?), כנראה שתכתבו בצורה לא מסודרת, לא עקבית ודלילה. אני מציעה להתנהל עם אסטרטגיית תוכן מסודרת, עם נושאים עיקריים, בנק פוסטים, תכנון מראש והלימה עם תכנית השיווק של העסק. אסטרטגיית תוכן חוסכת המון זמן וכאב ראש, וגורמת לשיווק העסק שלכם להיות הרבה יותר אפקטיבי. עוד על אסטרטגיית תוכן, כאן.

בעולם המשתנה שלנו, כשכל יום קמה לה מדיה חברתית חדשה, טרנד נוצץ או אלגוריתם אימתני, כדאי דווקא לקחת את העניינים לידיים שלנו ולא להשאיר אותם בידי ענקים אלו או אחרים, חברות מדיה, או מצב הרוח התורן.

לקחת את העניינים לידיים נותן לנו, כבעלי עסקים, הרבה יותר כוח והרבה יותר שליטה. קוראים לזה פרואקטיביות, והיא נכונה לחיים ונכונה גם דיגיטלית.

ככל שהעולם שלנו נעשה יותר טכנולוגי ודיגיטלי, ואנחנו מרגישים (במקרה הטוב) שאנחנו נשלטים ע"י הטכנולוגיה ותלויים בה, כדאי מדי פעם לעצור ולחשוב איפה המקומות בהם אנחנו יכולים לשחרר את עצמנו מהתלות. לפעמים מדובר בכמה שעות של התנתקות ממסכים, ולפעמים בהחלטה על פיזור מאמצי השיווק. קחו כמה דקות לחשוב על זה. אשמח לדעת מה גיליתם.

צריכים עזרה בבניית נכסים משלכם? בתוכן דיגיטלי? דברו איתי ואסייע לכם.

מה חשבת? אשמח לשמוע את דעתך

האימייל שלך לא יוצג באתר, אני מבקשת אותו לצורך אימות וסינון ספאם.

שדות חובה מסומנים ב- *

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)

עוד באותו נושא

גיל מרטנס

כיף שהגעתם ונעים להכיר. קצת עלי? אני עוסקת בנושאי שיווק ומיתוג באמצעות תוכן, השפעות המדיה החברתית על החברה, ניהול קהילות, ועוד.

מרצה באקדמיה ובארגונים. מהנדסת תעשייה וניהול, יש לי תואר שני בבריאות תעסוקתית, ואני דוקטורנטית בחוג למדע, טכנולוגיה וחברה בבר אילן. אני גם בלוגרית, כותבת, תולעת ספרים. ולעולם לא מפסיקה להתרגש מהמילים הכתובות.

אה, ואני קמה כל בוקר בחמש לתרגל קונדליני יוגה. חיה ונושמת מוזיקה.

די, תמשיכי

כל הדברים הטובים שיש בבלוג אצלך בתיבה :)